معرفي آزمون شخصيت شناسي نئو (NEO)

۴ بازديد

 

تست نئو,آزمون تست neo

 

آزمون نئو از مشهورترين و معتبرترين تست‌هاي شخصيت شناسي در دنيا است كه كاربرد‌هاي زيادي در روانشناسي دارد. در اين قسمت از بيتوته به صحبت دربارۀ آزمون شخصيت شناسي نئو و نحوۀ تفسير آزمون نئو پرداخته‌ايم.

آزمون نئو (NEO)

آزمون نئو از پركاربردترين تست‌هاي روانشناسي است كه مهم‌ترين مزيت آن، اعتبار و دقت بالاي نتايج است. انجام تست نئو و تحليل نتايج آن، زمان زيادي از شما ميگيرد ولي آزمون نئو از علمي‌ترين تست‌ها براي بررسي بي‌طرفانه و دقيق شخصيت است و ميتواند اطلاعاتي در اختيار شما بگذارد كه در كمتر تست شخصيت‌شناسي بدست مياد.

 

كاربرد تست نئو

تست نئو كلا پنج جنبه از شخصيت شما را مي سنجد. پايداري هيجاني تان، برون گرايي يا درون گرايي تان، اشتياقتان به تجربه هاي تازه، توافق پذيريتان و مسئوليت پذيريتان. به همين علت يك نمره كلي از اين تست به دست نمي آيد. ۵ نمره به دست مي آيد كه هر كدامشان مربوط به يك عامل شخصيتي شماست.

 

تست نئو كاربرد گسترده‌اي در زمينه‌هاي فردي، شغلي، سازماني و تحليل رفتار گروه‌هاي انساني دارد و در زمينه‌هاي ازدواج، استخدام و تشخيص اختلالات روانشناسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

مدل پنج عاملي شخصيت

آزمون نئو بر پايۀ مدل پنج عاملي شخصيت (Big 5) تنظيم شده است. بيش از سه دهه‌ است كه مطرح شده و حاصل سال‌ها تحقيق در زمينۀ روانشناسي شخصيت صفاتي است. دانشمنداني كه اين تست را خلق نموده اند براي چند سال ويژگي هاي گوناگون شخصيتي را انتخاب نموده و پرسشنامه هاي مفصل را روي مردم اجرا كرده اند.

 

سپس با استفاده از روش هاي پيچيده آماري به 5 عامل بزرگ شخصيت دست يافته اند. اين ۵ عامل عبارتند از روان‌رنجوري يا نوروتيك بودن (N)، برون گرايي (E)، اشتياق به تجارب تازه (O)، موافق بودن (A) و وظيفه‌شناسي (C).

 

پرسشنامه نئو

با انجام آزمون نئو، به پنج عامل اصلي شخصيت امتياز داده ميشود. و در نتايج اين تست، صفات به صورت طيف نشان داده مي‌شود و از دسته‌بندي‌هايي به سبك MBTI خبري نيست. اين موضوع، دقت و صحت نتايج تست نئو را بالا برده ولي استفادۀ فردي از اطلاعات را سخت‌تر ميكند.

 

پرسشنامه NEO، ۵ عامل بنيادي شخصيت و ۶ ويژگي در هر عامل يا به عبارتي ۳۰ ويژگي شخصيتي را مورد ارزيابي قرار مي دهد و بر اين اساس تحليل كاملي از شخصيت افراد را نشان مي‌دهد.

 

آزمون‌هاي NEO PI-R و NEO-FFI

تست NEO PI-R علاوه بر سنجش پنج عامل اصلي شخصيت، در هر عامل، شش صفت را بررسي ميكند. اين تست ۲۴۰ سوال دارد و نسخۀ كوتاه‌ شدۀ آن به نام NEO-FFI داراي ۶۰ سوال است و فقط پنج عامل اصلي شخصيت را امتيازدهي ميكند.  

 

پاسخنامه تست نئو

پاسخنامه تست نئو بر اساس مقياس ليكرتي (كاملاً مخالفم، مخالفم، بي تفاوت، موافقم و كاملاً موافقم ) تنظيم شده است . نمره گذاري فرم كوتاه تست نئو يعني NEO-FFI در تمام مواد يكسان نيست.

 

به اين معني كه در نمره گذاري برخي از مواد فرم كوتاه تست نئو ، به كاملاً مخالفم نمره ۴، مخالفم نمره ۳، بي تفاوت نمره ۲، موافقم نمره ۱ و كاملاً موافقم نمره 0 تعلق   مي گيرد. در حالي كه برخي ديگر از مواد اين فرم كوتاه به صورت عكس حالت گفته شده نمره گذاري مي شوند .

 

تفسير آزمون نئو

در تفسير آزمون نئو، امتيازات پنج عامل اصلي شخصيت را دو به دو در كنار هم قرار ميدهند و با توجه به بالا و پايين بودن دو مولفه به دسته‌بندي‌هايي ميرسند. اين دسته‌بندي‌ها تمايلات رفتاري افراد در موقعيت‌هاي مختلف را بيان ميكند.

 

به طور مثال دو عامل برونگرايي (E) و موافق بودن (A) در كنار هم قرار گرفتند و يك نوع تيپ‌بندي ايجاد كردند كه شيوۀ تعاملات فرد را نشان ميدهد. 

 

انجام اين تست‌ بدون حضور يك روانشناس اعتبار چنداني براي تشخيص اختلالات رواني ندارد اما اگر تست را با دقت انجام داده باشيد و به طور مثال در صفاتي نوروتيك (N)، امتياز بسيار بالايي به دست بيايد، جا دارد مقداري روي آن تامل كنيد.

 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آزمون شخصيت شناسي نئو مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ، تست نئو ، تست شخصيت ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: بيتوته

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.