تفاوت‌هاي افسردگي مردانه و افسردگي زنانه در چيست؟

۷ بازديد

افسردگي؛ وضعيت روحي و رواني است كه براثر يك اتفاق ناخوش‌آيند، ناراحتي، عدم وجود هدف و... در اشخاص به وجود مي‌ايد كه حتي بعضي را تا مرز خودكشي مي برد. اين وضعيت رواني در اغلب اشخاص متفاوت است و چنانچه بخواهيم از جهت ديگر به آن نگاه كنيم مي توانيم بگوييم كه بيماري افسردگي در بين زنان و مردان هم كاملاً متفاوت است و ويژگي ها و علايم مختلفي دارد.

زنان دو برابر مردان دچار بيماري افسردگي ميشوند و در حين بيماري افسردگي احساسشان را نشان مي‌دهند . با اين حال مردان برعكس زنان تلاش ميكنند با كار كردن بيش از حد ، رفتار هاي خشونت آميز و استفاده  از ماده هاي مخدر بيماري افسردگي شان را مخفي كنند.

 

رايج ترين علامت هاي بيماري افسردگي عبارتند از:

اعتماد به نفس اندك

فكر خودكشي

بي ميلي به تلاش هاي معمولاً دل پذير

خستگي

تغيير اشتها

آشفتگي خواب

بي احساسي و مشكلات جنسي مشتمل بر كاهش تمايل به آن.

 

درمان افسردگي ,افسردگي , علائم افسردگي

 

بيماري افسردگي در مردان را بيش تر بشناسيد

زماني بيماري افسردگي بعنوان يك بيماري زنانه شناخته ميشد ، اين در حالي است كه در امريكا بيش از ميليون مرد ساليانه دچار بيماري افسردگي ميشوند . متأسفانه اين انديشه كه بيماري افسردگي يك بيماري زنانه است سبب ميشود مردان به علايم اين بيماري توجهي نكنند و به دنبال درمان آن نباشند.

 

علايم بيماري افسردگي در مردان شبيه علايم بيماري افسردگي در زنان است، ولي مردان اين علايم را به صورت مختلفي نشان مي‌دهند . شايع ترين علايم بيماري افسردگي عبارتند از عدم علاقه يا از دست دادن علاقه به فعاليت هاي لذتبخش عادي، خستگي زياد، تغيير در اشتها، اختلال در خواب و بي اعتنايي به مسائل اطراف.

 

بيماري افسردگي در زنان بيش تر سبب بروز حس ناراحتي و كم ارزشي ميشود . از طرف ديگر بيماري افسردگي در مردان سبب ميشود فرد بيمار گوشه گير شود يا تحريك پذير شده و رفتارهاي خشونت آميز از خود نشان دهد.

 

نكته هايي در مورد بيماري افسردگي در مردان

مردان بر خلاف زنان كه در دوره بيماري افسردگي به خود سرزنشي گرايش دارند، بيش تر به سرزنش اطرافيان شان درگير ميشوند .

 

معمولاً مرداني كه دچار بيماري افسردگي هستند به درد هاي جسمي مثل كمردرد، سردرد يا مشكلات گوارشي دچار ميشوند . از آن جا كه اين بيماريها منشأ جسمي ندارند، معمولاً با درمانهاي پزشكي هم بهبود نمي يابند.

 

معمولاً مردان افسرده، ناراحتي شان را به اشكالي مانند تماشاي تلويزيون، ورزش كردن يا كار زياد و حتي رفتار هاي خطرناك مانند قمار، رفتار هاي جنسي ناامن و رانندگي خطرناك مخفي ميكنند .

 

بيماري افسردگي مردانه، بيماري افسردگي زنانه!

علامت بارز بين دو جنس در بيماري افسردگي، اختلاف در ميزان پذيرش اين اختلال است. مردان تنها ممكن است از مشكلات خود بگويند، ولي از گرفتن كمك حرفه اي خودداري ميكنند و گاه منكر آن ميشوند و قبول آن را به نوعي علامت ضعف و كاستي هويت مردانه خود ميدانند كه همين مسئله باعث دوام بيش تر بيماري افسردگي در آنان ميشود .

 

مردان بر خلاف خانم‌ها تلاش ميكنند در زمان بيماري افسردگي، سرشان را به چيز ديگري گرم كنند كه ميتواند تحمل موقعيت را برايشان راحت تر كند.

 

مردان افسرده به نوعي دائم دنبال درگيري و كشمكش با اطرافيان شان هستند و همين مسأله سبب بيش تر شدن مشكلات شان ميشود .

 

درمان افسردگي ,افسردگي , علائم افسردگي

 

نكته هايي در مورد بيماري افسردگي در زنان

اختلال خوردن به معني كم اشتهايي يا پرخوري عصبي( بوليميا) است. زنان در زمان بيماري افسردگي بيش تر از مردان به اختلال خوردن دچار ميشوند .

 

خانم ها در دوره بيماري افسردگي علاقه بيشتري به تفكرات منفي و خود سرزنشي دارند. اين رفتار ها ميتواند شامل صحبت هاي منفي با خود، گريه كردن بدون هيچ علت خاص يا سرزنش كردن خود باشد.

 

زنان در دوره بيماري افسردگي، بيش تر حالت دلواپسي و ترس دارند بر خلاف مردان كه بيش تر دچار بدگماني ميشوند .

 

بيماري افسردگي مردانه، بيماري افسردگي زنانه!

علامت بارز در بين دو جنس، اختلاف در ميزان قبول بيماري افسردگي است. زنان در مورد آن گفت و گو ميكنند و فورا در درپي كمك گرفتن از اشخاص باتجربه برمي آيند تا بيماري افسردگي شان درمان شود.

 

زنان در زمان بيماري افسردگي، حس ناراحتي، بي تفاوتي و بي ارزشي را بار ها و بار ها در يك روز تجربه ميكنند و همين مسئله سبب ميشود بيماري افسردگي شان، سريعتر به مرحله حادتر برسد؛ بدين ترتيب درمان بيماري افسردگي در زنان، بايد زودتر مورد توجه قرار گيرد.

 

بيش تر زنان در اين زمان براي درمان خود به غذا، رابطه دوستانه و رابطه عاشقانه روي مي آورند تا بتوانند با اين مشكل، كنار بيايند.

 

علايم مشترك بيماري افسردگي

مهم ترين علايم بارز بيماري افسردگي كه بايد دست كم دو هفته ادامه داشته باشد تا علامت ابتلا به اين اختلال باشد و بين زن و مرد مشترك است، عبارتند از:خلق افسرده، از دست دادن علاقه، افراط و تفريط در خواب و خوردن و ميل به خودكشي در نوع شديد آن. پس اينكه ما غمگين، ناراحت يا بي انگيزه هستيم، الزاماً به معناي افسرده بودن نيست بلكه بايد علايم مذكور به انضمام افت جدّي كاركرد روزانه در زندگي فرد رخ داده باشد.

 

بيماري افسردگي مردانه در كشور ايران دو بُعد بي‌ميلي جنسي و اتهام بخود را در بر مي گيرد، در حالي كه بيماري افسردگي در زنان ايراني ابعاد گسترده تري دارد.

 

در يكي از پژوهش هاي انجام شده در خصوص اختلاف بيماري افسردگي در زنان و مردان ايراني كه از ۱۶۸نفر در قالب دو گروه، يعني ۸۴نفر زن و ۸۴نفر مرد ازمون گرفته شد، غمگيني، بدگماني، حس شكست، ناخشنودي، اتهام بخود ، كناره‌گيري اجتماعي، بي اشتهايي، انديشه در مورد بدن و بي‌ميلي جنسي من جمله ابعاد ۲۱گانه ي بيماري افسردگي بود كه تفاوت هاي معناداري بين بيماري افسردگي زنان و مردان ايراني را نشان داد.

 

ديگر ابعادي مانند حس گناه، حس مجازات، از خود بيزاري، خود آزاري، گريه كردن، بداخلاقي، بي تصميمي، تغيير خودپنداري، دشواري در كار، اختلال خواب، خستگي پذيري و كاهش وزن تفاوت معناداري را بين زنان و مردان نشان نداد.

 

نتيجه اصلي اين پژوهش، در مورد اختلاف هاي معنادار بين بيماري افسردگي هاي زنانه و مردانه در ايران اين بود كه زنان افسرده در ابعاد غمگيني، بدگماني، حس شكست، ناخشنودي، كناره‌گيري ، بي اشتهايي و انديشه درباره ي بدن در زمان بيماري افسردگي پوياتر هستند و مردان تنها در دو بُعد« بي‌ميلي جنسي» و« اتهام بخود » نمرات بالاتري به دست آوردند .

 

درمان بيماري افسردگي در مردان چطور است؟

بيش از ۸۰ درصد از مبتلايان به بيماري افسردگي( چه مرد و چه زن) از طريق دارو هاي ضد بيماري افسردگي، روان درماني و يا تركيبي از هر دو شيوه درماني ميتوانند با موفقيت درمان شوند. در صورتي كه با علايم بيماري افسردگي روبرو شديد حتماً به پزشك مراجعه كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  افسردگي مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ، تست نئو ، تست شخصيت ، علل عدم قبولي در مرحله سنجش شخصيت قضاوت ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.