افراد بعد از طلاق چه مراحلي را سپري مي‌كنند؟‌

۵ بازديد

يك روانشناس گفت: طلاق روي روح، روان، جسم، انديشه و احساس فرد تاثير مي‌گذارد، بنابراين فرد به يك زمان چند ماهه تا چند ساله نياز دارد، تا بتواند بهبود پيدا كند.

عواقب بعداز طلاق كه شايد ندانيد

 

زهرا زين الديني روانشناس و مشاور درباره عاقبت افراد بعد از طلاق اظهار كرد: طلاق مانند ازدواج يك انتخاب است، همانطور كه ما انتخاب مي‌كنيم زندگي خود را به شراكت بذاريم با همسرمان، در طلاق هم وقتي مي‌بينيم كه اين شراكت منصفانه نيست، انتخاب مي‌كنيم كه از اين رابطه خارج بشويم.

زين الديني بيان كرد: طلاق را مي‌توانيم به يك عمل جراحي تشبيه كنيم، ممكن است ما فقط جراحي روي دست‌مان انجام داده باشيم، اما بدليل داروي بيهوشي كه دريافت كرده‌ايم، تمام اجزا بدن ما كنش‌هاي خودش را براي موقت از دست خواهد داد، به عنوان مثال شما ممكن است جهت‌يابي‌تان به زمان و مكان را از دست بدهيد، درد داشته باشيد و فعاليت‌هاي روزمره خودتان را نتوانيد داشته باشد و طلاق دقيقا عين عمل جراحي است، كاملا زندگي فرد را دگرگون خواهد كرد.

اين روانشناس گفت: طلاق روي روح، روان، جسم، انديشه و احساس فرد تاثير مي‌گذارد، بنابراين فرد به يك زمان چند ماهه تا چند ساله نياز دارد، تا بتواند بهبود پيدا كند، و زندگي جديد خودش را كه سرشار از آزادي، نشاط و هدفمندي است، بسازد.

او ادامه داد: بعد از درست سپري‌كردن دوره بازسازي پس از طلاق، ممكن است زندگي فرد به سطحي برسد كه حتي خيلي بهتر از قبل باشد، البته در صورتيكه بتواند دوره بهبودي را بخوبي سپري كند، به عنوان مثال يكي از مواردي كه فرد بايد رعايت كند، اين است كه وارد رابطه عاطفي ديگري نشود، چون آمادگي لازم را ندارد و ممكن است ضربه عاطفي ديگري را تجربه كند.

 

زين الديني با بيان اينكه در طول دوره بازسازي فرد از يكسري مراحل عبور خواهد كرد تا به احساس آزادي و شادي برسد، افزود: اين مراحل شامل، انكار كردن شرايط پيش‌آمده، احساس ترس از شرايط جديد، سازگاري به شكل ناسالم، احساس شديد تنهايي، از دست دادن دوستيها، احساس گناه و طرد شدن، احساس غمگيني، احساس خشم، رهاكردن گذشته، احساس خودارزشمندي و عزت نفس، مرحله انتقال و حل كردن علت‌هاي از هم‌پاشيده شدن رابطه قبلي خود، صداقت با خود و ديگران، مرحله عشق، اعتماد، تمايلات جنسي، استقلال، هدفمندي و آزادي.

اين روانشناس با اشاره به اينكه براي عبور از هر مرحله بايد زمان خاصي در نظر گرفته شود و فرد بايد بسيار صبور باشد تا بتواند تك تك مراحل را بدرستي طي كند و با موفقيت از آن خارج شود، اضافه كرد: گاهي اوقات ممكن است فرد در يك زمان در چندين مرحله باشد، يعني همزمان هم احساس خشم از همسر سابقش داشته باشد و گاهي اوقات هم ممكن است احساس غمگيني و احساس تنهايي به‌طور همزمان داشته باشد.

زين الديني خاطرنشان كرد: اين مسير بسيار سخت و پر فراز و نشيب است، معمولا اطرافيان درك و حمايت لازم را ندارند و البته بهتر است براي گذر كردن از اين مراحل افراد كمك حرفه‌اي دريافت كنند و بدانند كه بعد از طي مسير مي‌توانند زندگي دلخواه‌شان را براي خود بسازند و احساسات بسيار خوبي را تجربه خواهند كرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.