هيپنوتيزم خطرناك نيست و عوارض خاصي ندارد

۳ بازديد

هيپنوتيزم

رئيس انجمن هيپنوتيزم باليني ايران گفت: هيپنوز غير ارادي و خطرناك نيست و عارضه خاصي ندارد، حتي در بسياري موارد از درمان‌هاي امن نيز امن‌تر است؛ اما محدوديت‌هايي دارد كه در مورد هر فردي نمي‌توان به كار برد.

دكتر علي شريفي امروز در سمينار بزرگ هيپنوتيزم و روان كه در تالار رودكي دانشگاه فردوسي مشهد برگزارشد، اظهار كرد: هيپنوز پديده نرمال بشري است كه هر روز در زندگي ما اتفاق مي‌افتد، اما تاكنون نام آن را هيپنوز نمي‌گذاشتيم. مثال رايج مجذوب شدن در پديده‌اي از نوع بينايي، شنوايي يا فكري است كه ما را به خود جذب مي‌كند، اين يك پديده معمولي بشري و تجربه‌اي "شبه هيپنوتيزمي" است.

وي با بيان اينكه «هيپنوتيزم خود به خود است»، عنوان كرد: مثال بعدي اين است كه بسياري از رانندگان در مسير عادي حركت مي‌كنند، ممكن است زمان رانندگي از آن غافل شوند و به صورت خودكار رانندگي كنند. تصور اين فرد در مورد زماني كه گذرانده با كسي كه توجهش به رانندگي بوده، فرق مي‌كند، اين پديده كه شخص گذشت زمان را كوتاه‌تر از آنچه هست حس كند، تجربه‌اي شبه هيپنوتيزمي است.

شريفي افزود: مثال بعدي زماني است كه فردي مخاطب گفتار كسي قرار مي‌گيرد، اما فكري قوي مانع دقت به گفتار آن فرد مي‌شود، ممكن است براي گوينده سر تكان دهد، اما متوجه چيزي كه آن فرد مي‌گويد، نيست. بدي اين وضعيت اين است كه نظر شما را يك‌باره بپرسند. اين نيز يك پديده هيپنوتيزمي است. "تفكر جادويي" نيز صفتي بارز در كودكان است كه غرق بازي هستند و توجه كافي ندارند و اين مثالي از هيپنوتيزم خود به خود است.

رئيس انجمن هيپنوتيزم باليني ايران گفت: يك پديده طبيعي بشري داريم كه به آن هيپنوتيزم مي‌گوييم. هيچ كدام از اين مثال‌ها تعمدي در آن وجود نداشت و همه مثال‌ها يك پديده نرمال بشري را نشان مي‌دهد كه هيپنوتيزم خود به خود است.

هيپنوتيزم چيست؟

وي با اشاره به اينكه «شرط اينكه چيزي را هيپنوز بناميم، اين است كه سه خصوصيت را با هم  داشته باشد»، تصريح كرد: اين سه خصوصيت تمركز، انفكاك و تلقين‌پذيري يا پذيرش بيشتر و بهتر است. انفكاك يعني يكي از حس‌هاي پنج‌گانه يا غير پنجگانه يا حافظه شخص رفتاري جز رفتار معمولي از خود نشان دهد. زماني كه شخص در هيپنوز قرار مي‌گيرد، مواردي به او تلقين شده و باعث مي‌شود عميق‌تر از زماني كه در هيپنوز نيست، بر او اثر بگذارد. هر حالتي از حالات نرمال مغز انسان كه اين سه خصوصيت را با هم داشته باشد، هيپنوتيزم است و اگر حتي يكي از اين خصوصيات نباشد، هيپنوتيزم نيست.

شريفي بيان كرد: هيپنوز حالتي توام با توجه، تمركز و گيرندگي همراه با كاهش آگاهي نسبت به محيط است. كاهش آگاهي نسبت به محيط همان انفكاك است؛ حالتي كه خود به خود براي انسان اتفاق مي‌افتد تعمدا نيز براي خود شخص قابل ايجاد است. فرد مي‌تواند براي خود هيپنوتيزم ايجاد كند كه به آن خودهيپنوتيزم مي‌گويند. اگر راهنماي درستي نيز وجود داشته باشد كه هدايت، راهنمايي، آموزش و تسهيل فرد را به عهده بگيرد، هيپنوتيزم باليني است.

رئيس انجمن هيپنوتيزم باليني ايران خاطرنشان كرد: ما يك هيپنوتيزم خود به خود داريم كه در زندگي روزمره اتفاق مي‌افتد و ۹۰‌ درصد هيپنوتيزم را تشكيل مي‌دهد. خودهيپنوتيزم نيز داريم كه خود شخص ايجاد مي‌كند. هيپنوتيزم باليني نيز اين است كه درمانگر به مريض كمك مي‌كند تا خود را در هيپنوتيزم قرار دهد و تلقين‌هايي با توجه به مشكلش ايجاد كند.

هيپنوتيزم‌ها در بيداري اتفاق مي‌افتد و ارتباطي با خواب ندارد

وي با بيان اينكه «هيپنوتيزم‌ها در بيداري اتفاق مي‌افتند و ارتباطي با خواب ندارند»، عنوان كرد: هيپنوتيزم نوعي بيداري توام با آگاهي است نه خواب. خواب مصنوعي و مغناطيسي، افسانه‌اي است كه به ذهن ما تلقين شده و فكر كرديم حالت بي‌خبري، غفلت و از دست دادن كنترل است، در حالي كه فرد در هيپنوز كنترل بيشتري پيدا مي‌كند. هيپنوز ارتباطي با خواب ندارد. در هيپنوز باليني چشم فرد بسته بوده، اما بيدار است.

شريفي ادامه داد: هيپنوز به صورت روزمره خودش اتفاق مي‌افتد و تنها بخشي كه تعمد در آن وجود دارد، اين است كه خودش ايجاد كند و يا درمانگر كمك كند، بنابراين غير ارادي و خطرناك نيست و عارضه خاصي ندارد، حتي در بسياري موارد از درمان‌هاي امن نيز امن‌تر است؛ اما محدوديت‌هايي دارد كه در مورد هر فردي نمي‌توان به كار برد. هيپنوز مي‌تواند در ايجاد تغيير در فرد، دستيابي به موفقيت‌ها و افزايش توانايي‌ها كمك كند.

 

منبع: ايسنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.