در اين 10 موقعيت با روانشناس ها دوست باشيد

۴ بازديد

جداي از مواقعي كه هركدام از ما دچار مشكل شده و احساس نياز مي كنيم تا با روانشناس يا مشاور تماس گرفته و از كمك هاي تخصصي او بهره مند شويم، آيا موقعيت هايي وجود دارد كه بهتر است در راستاي پيشگيري از بروز مشكلات، قرار ملاقاتي با روانشناس داشته و يا با شركت در كارگاه آموزشي سطح اطلاعات خود را بالا ببريم.

در اين مطلب قصد داريم تا ده موقعيتي را كه به صورت معمول  مراجه به روانشناس مي تواند از بروز مشكلات تا حد زيادي جلوگيري كند و  در رابطه با اين موضوعات كمك كند و يادشتن مسائل را كاهش دهد، به شما معرفي كنيم. با ذكر اين نكته كه اين موقعيت ها به خودي خود آسيب رسان نيستند و مراجعه به روانشناس در اين شرايط بيش از همه به منظور پيشگيري از بروز مشكلات بعدي است.

1- بلوغ و دوران نوجواني

اينكه شما فرزندتان در سن بلوغ باشد و يا خودتان در حال طي كردن اين دوران حساس هستيد، تفاوتي ندارد، كسب اطلاعات درست و كامل در رابطه با اين دوران مي تواند كمك بزرگي براي شما بوده و احتمال برزو مشكل را كاهش دهد.

ده موقعيتي كه بهتر است در آنها با روانشناس جماعت دوست باشيد


2- شكست در روابط صميمانه

به صورت كلي در زماني كه ما در زندگي در هر زمينه اي دچار شكست مي شويم، نياز به كمك داريم تا بتوانيم خودمان را پيدا كنيم و به بازسازي دوباره زندگي خود بپردازيم. اما شايد شكست در روابط صميمانه و به اصطلاح شكست عشقي حساسيت بيشتري دارد.

نكته مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشيم يادگيري مهارت هايي است كه بتواند احتمال بروز شكست را براي ما كاهش داده و يا در صورت بروز چنين اتفاقاتي آسيب پذيري ما را كم كند.

3- انتخاب همسر

خوشبختانه اين روزها تعداد افرادي كه ترجيح مي دهند تا در زمينه انتخاب همسر از تجربه مشاوران و روانشناسان استفاده كنند، رو به افزايش است. نكته مهمي كه بد نيست بدانيد اين است كه براي شركت در كارگاه هاي انتخاب همسر كه توسط برخي متخصصان برگزار مي شود لازم نيست شما نامزده كرده و يا موردي خاص را براي ازدواج درنظر گرفته باشيد، بلكه مي توانيد پيش از ورود جديد به بحث انتخاب همسر، با شركت در اين برنامه هاي آموزشي با معيارهايي كه لازم است در نظر داشته باشيد آشنا شويد.

ده موقعيتي كه بهتر است در آنها با روانشناس جماعت دوست باشيد


4- آغاز زندگي مشترك

آغاز زندگي مشترك، يكي از موقعيت هاي دشواري است كه لازم است هر فردي در اين زمينه اطلاعات كافي به دست آورد. آشنايي زنان از دنياي مردان و نيز برعكس، از مهمترين موضوعاتي است كه لازم است همسران جوان در آن زمينه اطلاعاتي به دست آورند. يادمان باشد درصد زيادي از اختلافات زناشويي به خاطر ناآشنايي همسران با ويژگي هاي جنس مقابل و البته آشنانبودن با مهارت هاي مورد نياز در زندگي مشترك است. البته يكي ديگر از ضرورت هاي آغاز زندگي مشترك، آشنايي با مهارت هاي لازم در زمينه روابط جنسي است.

5- بچه دار شدن و فرزندپروري

تربيت فرزند در اين دوران مي تواند دشواري هاي زيادي داشته باشد. از طرفي بعد از بچه دارشدن رابطه همسران نيز دچار نوسان مي شود. آشنايي نداشتن با مديريت مسائل پيش آمده در رابطه همسران و البته آگاهي نداشتن از مهارت هاي فرزندپروري مي تواند تجربه شيرين بچه دار شدن را به تجربه اي استرس زا و ناراحت كننده تبديل كند. يادمان باشد صرف انرژي براي آشنايي با مهارت هاي فرزندپروري يك سرمايه گذاري است كه البته نتيجه آن نيز خيلي زود نمايان خواهدشد.

6- انتخاب رشته تحصيلي و شغل

آشناشدن با استعدادها و توانمندي هاي فردي يكي از اهدافي است كه مشاوره هاي شغلي مي تواند در اختيار فرد بگذارد. البته قدم اول در انتخاب شغل شايد انتخاب صحيح رشته تحصيلي در دبيرستان و سپس دانشگاه باشد. با توجه به افزايش و فراواني رشته ها و البته اهميتي كه تمايل و توانايي هاي فردي در اين زمينه برعهده دارد، بهره  گرفتن از دانش روانشناسان مي تواند كمك كند تا انتخاب بهتري داشته باشيم.

7- به سوگ نشستن نزديكان

از دست دادن نزديكان و تجربه داغديدگي، يكي ديگر از موقعيت هاي دشوار زندگي است. استفاده از تجربه متخصصان در اين موقعيت هاي دشوار مي تواند كمك كند تا بهتر از اين مرحله عبور كرده و عوارض كمتري را تجربه كنيم. توجه داشته باشيد كه غمگين شدن ولو به صورتي بسيار شديد، به خودي خود از نظر روانشناختي مشكل تلقي نمي شود، بلكه براي نمونه، طولاني شدن دوره سوگ و تغييرات نظام باورهاست كه مي تواند نشان دهنده لزوم مشاوره با روانشناسي باشد.

ده موقعيتي كه بهتر است در آنها با روانشناس جماعت دوست باشيد


8- تغييرات ميانسالي

دوران ميانسالي همراه با تغييراتي است كه در صورت به كار بستن شيوه هاي مديريتي صحيح، مي تواند عوارضي را به دنبال داشته و سلامت روان را با مخاطراتي رو به رو سازد. به صورت معمول بسياري از افراد در اين دوره سني تصور مي كنند ديگر به سني رسيده اند كه بايد خودشان از عهده تمامي مسائل برآمده و از ديگران و به ويژه جوانترها كمك نگيرند. اما خوب است به اين نكته توجه داشته باشيم كه آگاهي يافتن از تغييرات اين دوران، خود قدم بسيار مهمي در پيشگيري از مشكلات احتمالي است.

9- ازدواج فرزندان

اينكه جوانان در زمان انتخاب همسر و ازدواج به روانشناس مراجعه كنند، تا حد زيادي امر پذيرفته شده اي است، اما واقعيت اين است كه به نظر مي رسد براي تكميل كار لازم است تا والدين همسران جوان نيز در زمان ازدواج آنها از خدمات روانشناسي استفاده كنند. اين نياز را بيش از هر چيزي آمار شكايت از خانواده ها بابت دخالت در زندگي همسران نشان مي دهد. درواقع در كشور ما يكي از دلايل مهم طلاق، دخالت خانواده ها عنوان مي شود و چه بهتر كه خانواده ها براي پيشگيري از بروز مشكل از خدمات تخصصي بهره بگيرند.

ده موقعيتي كه بهتر است در آنها با روانشناس جماعت دوست باشيد


10- طلاق

يكي از دشوارترين موقعيت ها براي هر فردي مي تواند زماني باشد كه زندگي مشترك او به شكست ميانجامد. هرچند خدمات روان شناسي مي تواند از بروز بسياري از طلاق ها، به شرط استفاده صحيح و به هنگام از اين خدمات جلوگيري كند، اما به هر صورت بخشي از طلاق ها اجتناب ناپذيرند. نكته مهم اين است كه طلاق اگرچه به معناي پايان يافتن زندگي مشترك است، اما پايان زندگي فردي افراد نبوده و آنها حق دارند بعد از طلاق نيز از زندگي خود لذت برده و انتخاب هاي ديگري براي زندگي خود داشته باشند. روان شناسي مي تواند در برهه حساس بعد از طلاق از بروز مشكلات جلوگيري كرده و به افراد كمك كند تا بهتر با اين شرايط دشوار كنار بيايند و براي زندگي خود برنامه ريزي تازه اي داشته باشند.

 

منبع: برترين ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.