ازدواج با همسن درست است يا خير؟

۴ بازديد

يكي از مسائلي كه در ازدواج بايد به آن توجه شود، تفاوت سني دختر و پسر است. درست است كه كمتر بودن سن دختر يك معيار صد در صدي نيست و ممكن است مواردي هم وجود داشته باشد كه با وجود كوچكتر بودن پسر از لحاظ سني، دختر و پسر با هم ازدواج كرده اند و الآن هم مشكلي ندارند، ولي معمولاً توصيه جدي مشاورين خانواده اين است كه سن پسر چند سالي بزرگتر از دختر باشد.

ازدواج با همسن

همان طور كه مي دانيد ازدواج يكي از مسايل مهم زندگي هر انساني است زيرا در تمامي ابعاد زندگي تأثير دارد. ازدواج موفق مي تواند سبب پيشرفت انسان در زمينه هاي مختلف شود كما اينكه چنانچه ازدواج ناموفق باشد مشكلات زيادي را براي انسان بوجود مي آورد و مانع رشد و ترقي مي شود پس بايد با اين امر مهم سنجيده برخورد كرد و از هر گونه شتابزدگي، يك جانبه گرايي، ظاهر بيني و سطحي نگري پرهيز كرد.

 

براي انتخاب همسر پيروي از نقشه راه و الگوي ازدواج مي تواند ضامن پايداري وثبات درزندگي مشترك دختر وپسر باشد. مطمئنا با پيروي از اين مدل اخلاقي وديني كه طبق تجربيات تلخ و شيرين هزاران نفر طراحي شده است مي توانيد خود را از آفت ها وآسيب هاي موجود در اين مسير ايمن كنيد.

 

يكي از مسائلي كه در ازدواج بايد به آن توجه شود، تفاوت سني دختر و پسر است. درست است كه كمتر بودن سن دختر يك معيار صد در صدي نيست و ممكن است مواردي هم وجود داشته باشد كه با وجود كوچكتر بودن پسر از لحاظ سني، دختر و پسر با هم ازدواج كرده اند و الآن هم مشكلي ندارند، ولي معمولاً توصيه جدي مشاورين خانواده اين است كه سن پسر چند سالي بزرگتر از دختر باشد( سه تا شش سال) چنين توصيه اي هم بي دليل نيست.

 

ممكن است كسي در كنار همسري كم سنّ تر از خود ارامش يابد – كسي در كنار همسري هم سنّ خود ارامش يابد و كسي در كنار همسري بزرگتر از خود هم ارامش يابد.

 

آري، بهتر اين است كه سنّ دختر كم تر از پسر باشد؛ و اين هم دلايلي منطبق با جسم، روح و روان هر دو طرف دارد.

 

فوايد اختلاف سني كم در ازدواج

در اين باره به بعضي موارد اشاره مي كنيم:

 

- درك بيش تر

زندگي زناشويي كم تر دچار مشكل خواهد شد، تفاهم عاطفي، روحي، فكري، اجتماعي و جنسي بيش تر خواهد بود و هم ديگر را بهتر درك خواهند كرد؛ براي اين كه سن بلوغ جنسي و رشد اجتماعي ـ عاطفي دختران كمي سريعتر است.

 

- توقع كم در فعاليت جسمي

هم چنين اختلاف سني كم، باعث تناسب بيش تر در قابليت هاي جسمي خواهد بود و اين امر سبب ميشود كه توقع بيش از حد از هم ديگر در خصوص فعاليت هاي جسمي نداشته باشند.

 

- انعطاف پذيري بيش تر

معمولاً افرد مسن‌تر قابليت انعطاف پذيري كم تري دارد. اگر دو نفر جوان با اختلاف سني كم تر ازدواج ميكنند ، براي دست پيدا كردن به سازگاري سعي ميكنند ، به نظر هم ديگر توجه نمايند و خود را طوري تطبيق مي‌دهند كه مقبول ديگري واقع شوند و بدين ترتيب رضايت طرف مقابل را جلب نمايند. حال آن كه با افزايش سن، انعطاف آدمي كاهش مي يابد و همين امر در زندگاني مشترك معضل افرين است.

 

- دوست بودن با يك ديگر

فايده چهارم اين است كه تلاش ميكنند بصورت دو دوست با هم ديگر برخورد كنند، نه اينكه يكي كه بزرگتر است پيوسته ديگري را امر و نهي نمايد.

 

- بيان مشكلات

فايده پنجم اين است كه دختر و پسر زيرا فاصله سني كمي دارند، از هم ديگر رودربايستي نداشته باشند و مشكلات و خواسته هاي خود را راحت تر به هم ديگر منتقل كنند .

 

- امتياز دادن فرد بزرگتر 

فايده ششم اينكه چنانچه فاصله سني زياد باشد، فرد بزرگتر بايد براي جذب فرد كوچك تر امتيازهاي زيادي بدهد و اين براي فرد بزرگتر هميشه ميسر نمي باشد و سبب اختلاف خواهد شد؛ ولي چنانچه فاصله كم باشد، ديگر لزومي ندارد فرد بزرگتر امتياز دهد.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسي,ازدواج با همسن,محاسن ازدواج با همسن

ازدواج با همسن از نظر روانشناسي

 

چند توصيه براي مديريت اين چالش

اول آن كه اگر در آغاز دوران جواني هستيد و قصد ازدواج با شخصي هم سال را داريد يا ازدواج نموده ايد ، لازم نيست نگران باشيد. اين مسئله ميتواند چالش هاي اضافه تري به همراه داشته باشد ولي نمي توان آن را بعنوان نكته منفي در نظر گرفت. جداي از اين مسأله، يادتان باشد بانوان جوان همسن لازم است در كنار صبر و بردباري، انتظاراتي واقع بينانه از هم‌ديگر داشته باشند و تحت‌تأثير توقعات اطرافيان به همسر خود فشار اضافه وارد نكنند. در كنار آن به خانواده ها هم توصيه ميشود در عين حال كه به مستقل شدن جوانان كمك ميكنند ، در سال هاي آغازين ازدواج به حمايت و پشتيباني از همسران جوان ادامه دهند.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسي

ازدواج با همسن از نظر روانشناسي مشكلي ندارد و بيش تر به ديگر شرايط وابسته است.

براي ازدواج با همسن بهتر است اول بلوغ عقلي و فكري دختر و پسر سنجيده شود تا با در نظر گرفتن شرايط دريابند كه آيا مناسب براي يكديگر هستند يا خير. كه براي يافتن اين مسئله بهترين كار مراجعه به مشاوره ازدواج است كه با اگاهي و تجربه تشخصيص مي‌دهند زوج از لحاظ طرز تفكر و فرهنگ و اخلاقيات تا چه ميزان به يكديگر نزديك هستند.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسي اسيب شناخته نمي شود ولي معمولاً ترجيح اين است كه دختر به علت بلوغ عقلي و منطقي زود تر نسبت به پسر كوچك تر باشد تا از لحاظ فكري در يك سطح قرار بگيرند ولي زوج هاي همسن را هم اسيب تلقي نمي كنند چرا كه بسته به اشخاص ممكن است تمام اين شرايط تغيير كنند. و اكنون تنها ازدواجي كه جزء ازدواج هاي نامتعارف در جامعه شناخته ميشود ازدواج با زن بزرگتر از مرد هم است

 

محاسن ازدواج با همسن

محاسن ازدواج با همسن براي افردي كه تصميم ازدواج با همسن خود را دارند شنيدني است.

 

- هنگامي كه انتخابتان براي يك زندگي مشترك شخصي ميشود كه همسن و سال خودتان است حس صميميت بيشتري با وي مي كنيد خواسته هايتان را راحت تر بيان مي كنيد و هنگامي كه با وي درد و دل مي كنيد حس مي كنيد بهتر از هرفرد ديگري شما را درك ميكند و لازم است يادآوري كنم تجربه ي اين حس در يك زندگي مشترك يكي از محاسن ازدواج با همسن است كه ممكن است هركسي آن را تجربه نكند.

 

از جمله محاسن ازدواج با همسن به موردهاي زير ميتوان اشاره نمود :

- مرد حس مدير بودن نمي كند و زن حس بهتري را تجربه ميكند .

- با هم تجربه كسب مي كنيد و اين برايتان طراوت و جذابيت دارد.

- توقعات نزديك تري داريد براي اين كه بلوغ فكري، عقلي نزديك تري داريد و حتي جهانبيني هاي شبيه تري داريد.

 

- راحت تر با يكديگر مشورت مي كنيد و با هم يك تصميم مي گيريد.

- بهترين تعريف از محاسن ازدواج با همسن اين است كه بگوييم در يك كلام بهتر حرف هم‌ديگر را ميفهميد و درك بهتري از شرايط روحي و جسمي يكديگر داريد.

 

- تحقيقات نشان ميدهد زوج هاي همسن معمولاً هيجان بيشتري را در زندگي مشترك رغم ميزنند ميتوان گفت در اين زندگي مشترك سفر هاي غيرمنتظره و بي برنامه و يا تغييرهاي ناگهاني مانند تغيير محل زندگي و … بيش تر از بقيه ممكن است رخ بدهد و نكته اين است كه تمام اين حوادث بدون نگراني و حتي با رضايت كامل آن ها انجام مي شود .

 

- زوج هاي همسن با انرژي كه از همدلي و همراهي دونفره شان به دست مي آورند ميتوانند هر اتفاق بزرگي را رقم بزنند.

 

ازدواج با همسن از نظر روانشناسي,ازدواج با همسن,محاسن ازدواج با همسن

معايب ازدواج با همسن

 

معايب ازدواج با همسن

معايب ازدواج با همسن درست زماني اتفاق مي افتد كه اين زوج خوشبخت وارد لج بازي بشوند. يكي از حوادث تلخي كه امكان دارد زندگي يك زوج همسن را از هم بپاشد بوجود آمدن اختلافاتي است كه باعث شود اين زوج نسبت به هم بي عاطفه شوند كه علل آن را در زير يادآوري خواهيم كرد:

 

- يكي از بدي ها ازدواج با همسن كه درست نقطه مقابل محاسن اين نوع ازدواج هم است اين است كه اين همسن بودن و صميمت زياد باعث شود حرمت ها بين زوجين از بين برود.

 

- معمولاً زنان از نظر رابطه جنسي زود تر از مردان پير ميشوند و زمانيكه زوج همسن باشند اين نكته در آينده ميتواند مسئله ساز شود براي اين كه در ازدواج هايي كه مرد بزرگتر است اين تعادل به واسطه تفاوت سني حل ميشود ولي در زوج هاي همسن اينطور نيست.

 

- يكي ديگر از معايب ازدواج با همسن اين است كه مرد به علت ناپختگي و يا تجربه اي به اندازه ي زن، قادر به مديريت خانواده نباشد و اين باعث شود زن، كه پيوسته به دنبال پشتوانه اي در زندگي مشترك است حس خلع كند.

 

- وقتى سن زن چند سالى كمتر از مرد باشد اطاعت پذيرى وي از مرد بعنوان سرپرست خانواده بيشتر و راحت تر خواهد بود مضافا بر اينكه زن هميشه دوست دارد همسرش فردى، توانا، قدرتمند و پناه‌گاه مطمئنى براى وي باشد و چنانچه زن و مرد از نظر سنى در يك سطح باشند هيچ گاه زن چنين تصورى را از شوهرش ندارد و وي را در حد خود مى بيند ولي چنانچه شوهر چند سالى بزرگتر باشد و از تجارب بيشترى بهره مند باشد زن حس مى كند همسر وي كسى است كه شايستگى هاى لازم را براى اداره منزل دارد و مى تواند در پناه وي يك زندگى ارامش بخش داشت.

 

- زن به دليل زايمان، شير دادن و... زودتر از مرد شكسته مى شود و هم سال بودن زن و شوهر سبب مى شود پس از يك دهه زندگى و آوردن چند فرزند شادابى زن در حد شادابى و نشاط مرد نباشد و حتي مطلوبيت وي نزد شوهر كم شود بنابراين براى پيشگيرى از مسأله كاملا طبيعى و زيستى بهتر است اين اختلاف سنى همواره بين زن و شوهر باشد تا همواره زن از نشاط كافى بهره مند باشد و مطلوبيت وي پيش شوهرش كاسته نشود.

 

ممكن است بگوييد مرد هم بايد براى همسرش مطلوبيت داشته باشد، آري اين حرف درست است ولي همانطور كه در بالا متذكر شديم مردها به دليل عدم زايمان و متحمل نشدن فرزند دارى و فرزندپرورشى ديرتر از زنان دچار شكستى و چين و چروك صورت و بدن مى شوند.

 

بهترين سن ازدواج

 

- نسبي بودن سن ازدواج

سن ازدواج امري است نسبي و متغير كه در اشخاص گوناگون، تفاوت ميكند . امكان دارد شخصي در هفده سالگي آماده ازدواج باشد، ولي شخصي در۲۵ سالگي هم قابليت اداره خانواده را نداشته باشد.

 

- تعريف سن ازدواج

سن ازدواج، سني است كه جوان حس نياز به ازدواج ميكند و تقدير الهي در وجودش اين حس نياز را به جوشش مي آورد.

منبع: بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.