تنبيه بدني كودك چه عواقبي دارد؟

۵ بازديد

يك روان‌شناس گفت: زدن كودك نه تنها مشكلي را برطرف نمي‌كند، بلكه به او مي‌آموزد كه نسبت به خود احساس بدي داشته و عزت نفس‌اش را براي هميشه از دست بدهد.

تنبيه بدني كودك

زدن كودك به بهانه تنبيه باعث مي‌شود كه او احساس عجز و نااميدي كرده و به مرور افسرده و پرخاشگر شود. اين در حالي است كه عزت نفس پائين مي‌تواند تا آخر عمر همراه كودك باشد. از اين‌رو اگر از كودكمان اشتباهي سر زد بايد در وهله اول خونسردي خود را حفظ كنيم و حتي اداي كتك زدن را هم درنياوريم، چون مي‌تواند مثل ضربه‌هايي، روح او را زخمي كند.

اين روانشناس با تأكيد بر اين‌كه در ارتباط با كودكان هيچ چيزي جاي گفت‌وگو را نمي‌گيرد، ادامه داد: متأسفانه تنبيه بدني مي‌تواند كودكان را درباره شناخت و تشخيص درست از غلط به اشتباه بيندازد و باعث افزايش اضطراب در آنها شود . از اين‌رو بايد به كودكانمان بياموزيم كه روش‌هاي غير مضر را براي بيان احساسات خود به كار گيرند و بدانند كه فقط در اين حالت احساساتشان مورد پذيرش قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: تنبيه بدني فرزندمان به اين معناست كه رفتار ما درست بوده و حق با ماست، از همين‌رو به احتمال خيلي زياد او نيز در آينده، كتك زدن را عمل درستي براي رسيدن به حق و حقوق خود بداند و به اطرافيانش صدمات جسمي وارد كند، مثلاً دوستانش و حتي همسرش را در آينده كتك بزند.


تنبيه بدني كودك

قاسم‌خاني با بيان اين‌كه تنبيه بدني به جد زمينه افت تحصيلي كودكان را فراهم كرده و موجب مي‌شود فرد از پيشرفت و خلاقيت باز بماند، خاطرنشان كرد: هنگامي كه فرزندمان بي‌ادبي مي‌كند عكس‌العمل زود و نسنجيده ما راه به جايي نمي‌برد. بلكه مي‌توانيم با سنگين كردن جو به او فرصت دهيم براي مدت كوتاهي احساس جدايي كرده و به رفتار زشتش فكر كند، چون كودكان در صورت كتك خوردن كنترل درون خود را از دست داده و هميشه براي تشخيص درست از غلط چشمشان به تصميم ديگران خواهد بود.

اين روانشناس هم‌چنين با تأكيد بر ضرورت بهره‌مندي از مشاوران مجرب در تربيت فرزندان، خاطرنشان كرد: آموزش ديدن و صحبت كردن با والدين با تجربه و موفق در تربيت فرزندان مي‌تواند سطح اختلالات روحي در نسل‌هاي آتي را كاهش دهد و از بسياري از ناكامي‌هاي خانوادگي بكاهد.

منبع:ايسنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.