نكاتي كه بايد با در رفتار با كودك عصبي در نظر داشت

۴ بازديد

بسياري از والدين در مورد كودك عصبي خود شكايت دارند و ديگر نمي دانند چگونه با او رفتار كنند. اولين واكنشي كه به رفتار كودك خود مي دهند و براي اينكه او را آرام كنند اين است كه خواسته او را سريعا اجرا مي كنند تا كودكپرخاشگري بيشتري نكند. اما تنها نتيجه اي كه طي گذشت زمان دريافت مي كنند بيشتر شدن اين رفتار كودك است و در نهايت والدين و اطرافيان از اينكه رفتار درست چه مي تواند باشد درمانده مي شوند. رفتار با اين نوع از كودك داراي نكاتي مي باشد كه در ادامه به تفصيل در مورد آن مي پردازيم.

 

نشانه هاي يك كودك عصبي چيست؟

اصولا يك كودك بين سنين 2 تا 4 سال ممكن است رفتارهاي پرخاشگرانه از خود نشان دهد و خواسته هاي خود را به گونه اي عصباني و غير معمول بيان دارد. در اين دوران با همسالان خود دچار اختلاف و دعوا و بعضا برخوردهاي فيزيكي مي شود. از خوردن غذا امتناع مي كند و لوازم خود را پرت مي كند و ساعات خواب او به هم ريخته و خواب مناسبي ندارد.

 

اما نكته اي كه بايد در اين بين در نظر داشت اين است كه اين رفتارها بايد در كودك شما مداوم باشد تا گفت كودك شما احتمالا عصبي و پرخاشگر است. اگر گاهي اوقات و بسيار به ندرت چنين رفتارهايي را از خود نشان مي دهد كودك شما عصبي نيست؛ اما اين نبايد دليل بر اين باشد كه با كودك خود برخورد نداشته باشيد. بلكه مي توانيد با شيوه هاي كه در اينجا گفته مي شود كودك خود را كنترل كرده تا اين سن را به خوبي رد كند. زيرا اگر رفتارهاي عصبي در اين سن كنترل شوند در سنين بالاتر كودك شما آرام تر شده و رفتارهاي اجتماعي معقولي را پيش مي گيرد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

رفتار با كودك عصبي

 

آيا شرايط قبل از تولد در داشتن كودك عصبي تاثير دارد؟

شايد شما هم اين قضيه را شنيده باشيد كه براي داشتن نسلي خوب بايد از بيست سال قبل از تولد او برنامه بريزيد. اين نشان از اين قضيه دارد كه كودك بسياري از رفتارهاي خود را از دوران بارداري و رفتارهاي خود پدر و مادر به ارث مي برد. يكي از حساس ترين دوران هاي زندگي نوزاد، دوراني است كه در شكم مادر مي باشد و هر اتفاقي كه در اين دوران براي مادر بيفتد بر جنين اثر مي گذارد. استرس مادر در دوران بارداري، مبتلا شدن به برخي بيماري هاي ويروسي و عفوني رفتارهاي پرخاشگرانه اطرافيان مادر، نداشتن تغذيه مناسب از جمله عواملي مي باشد كه همگي بر خلق و خوي كودك اثر خواهد گذاشت.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

آيا شرايط قبل از تولد در عصبي شدن كودك تاثير دارد

 

اگر به درمان كودك عصبي نپردازيم چه مي شود؟

يكي از باورهاي غلطي كه در بين والدين در دوران گذشته بود و متاسفانه همچنان در بين خانواده هايي كه از نظر اجتماعي و به روز بودن در سطح پاييني قرار دارند اين است كه كودك پرخاشگر آنها وقتي كه بزرگ شود بهتر مي شود و بعضا با تنبيه هاي بدني سعي در آرام كردن كودك دارند. ولي اين رفتار اگر كنترل نشود و به شيوه اي مناسب هدايت نشود در بزرگسالي صدمات جبران ناپذيري هم براي فرد و هم اجتماع خواهد داشت.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

رفتار كودك عصبي

 

طبق مطالعاتي كه انجام شده است، كودكاني كه داراي رفتارهاي عصبي و پرخاشگرانه بودند و بدون درمان رها شده اند متاسفانه در نوجواني از نظر رفتارهاي اجتماعي و برخورد با ديگران دچار اختلال بوده و بيشتر به سمت بزهكاري و كشيدن سيگار و بسياري رفتارها و كارهاي منفي كشيده مي شوند. اين آسيب ها متاسفانه در دختران بيشتر نمايان مي شود. در ادامه راه كارهايي را براي مقابله با رفتارهاي اين قبيل كودكان عصبي بيان مي داريم.

 

هر پرخاشگري دليلي دارد

مهمترين كاري كه بايد در ابتدا انجام دهيد اين مي باشد كه زماني كه كودك شما پرخاشگري مي كند و رفتارهاي عصبي از خود بروز مي دهد چه دليلي داشته است. اگر بدون اينكه علت را جويا شويد و كودك خود را مواخذه كنيد نمي توانيد او را آرام كنيد. شايد دليل قانع كننده اي وجود داشته باشد و براي مثال فردي كودك شما را اذيت كرده باشد يا كودك شما از چيزي ترسيده باشد. بنابراين اولين حركت شما اين است كه كودك خود را در آغوش گرفته و از او توضيح بخواهيد. ممكن است با پرخاشگري از جواب دادن امتناع كند ولي بايد با آرامش و صبوري از او بخواهيد تا جواب دهد. نبايد رفتار كودك پرخاشگر شما بر شما اثر بگذارد زيرا اگر شما هم به پرخاشگري بپردازيد نتيجه اي حاصل نخواهد شد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

هر كودك عصبي دليلي براي پرخاشگري خود دارد

 

توجه به كودك عصبي

اگر كودك شما زماني كه مي خواهيد دليل را از او جويا شويد همچنان پرخاش مي كرد براي مدتي او را رها كنيد و مطمئن شويد دليل رفتارهاي او به خاطر عدم توجه شما نمي باشد. اگر ديديد كه كودك همچنان ادامه داد مجدد به سراغ او برويد و باز تلاش كنيد كه او را آرام كرده و دليل را بخواهيد و يا مي توانيد براي مثال حواس او را پرت كنيد و يا به يك مكان ديگر ببريد و با در مورد موضوع هاي مختلف صحبت كنيد. اگر كودك به اين شيوه آرام شد مشخص مي شود كه رفتار عصبي كودك شما براي جلب توجه شما مي باشد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

يكي از راه هاي درمان توجه به كودك عصبي است

 

همچنين شما مي توانيد در برخي از مواقع به رفتارهاي كودك خود در صورتي كه پر تكرار باشد توجهي نشان ندهيد. زيرا بي توجهي براي كودك پرخاشگر دردآورتر از برخورد شما خواهد بود و به اين ترتيب به كودك خود ياد مي دهيد كه اگر به حرف شما توجه كند و برخوردي مثبت داشته باشيد شما هم به او توجه خواهيد كرد. البته زماني كه رفتارهاي اين نوع كودكان منجر به آسيب جسمي او نشود و سلامت او به خطر نيفتد بايد بي توجهي را گاهي پيش بگيريد. اما زماني كه مساله سلامت او در ميان است توجه به كودك داشته باشيد و برخورد جدي داشته باشيد تا كودك شما متوجه شود زماني كه مساله سلامت او در ميان است شما هم جدي خواهيد بود و برخورد خواهيد كرد.

 

اجازه دهيد كودك شما به گريه خود ادامه دهد

گريه يكي از واكنش هايي است كه كودك عصبي از خود بروز مي دهد. يكي از راه هاي آرام كردن كودك عصبي در چنين شرايطي اين است كه همزمان كه مي خواهيم او را آرام كنيم بها و اجازه دهيم كه گريه كند. زيرا گريه باعث ترشح هورمون استرس مي شود و اين خود به آرام شدن و بهتر شدن حال كودك شما كمك خواهد كرد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

آرام كردن كودك عصبي

 

گرسنگي يك عامل عصبي شدن كودك

يكي از نيازهاي مادي كه ما انسانها داريم تامين نياز تغذيه اي ما مي باشد. كودكان به دليل فعاليت جسمي و ذهني بالايي كه دارند در اين دوران ساعات گرسنگي آنها با ما فرق دارد. بسياري از رفتارهاي كودك عصبي ممكن است به دليل گرسنگي او باشد و نتواند بيان كند. بعضا كودكاني وجود دارند كه ضعف ناشي از گرسنگي كه كمي در ناحيه دل آنها ايجاد مي شود را دل درد تلقي كرده و همان را بهانه قرار مي دهند و شروع به گريه و پرخاشگري مي كنند.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

طرز برخورد با كودكان عصبي

 

بنابراين يكي از علت هايي كه بايد در مورد رفتار كودك عصبي خود جويا شويد گرسنه بودن او مي باشد. البته پرخاشگري به خاطر گرسنگي عاملي است كه در همه كودكان وجود دارد و نبايد چون فرزند شما زماني كه گرسنه است شروع به بهانه گيري مي كند و در بقيه موارد آرام است او را در دسته كودكان عصبي قرار دهيد.

 

كودكان از والدين خود الگو برداري مي كنند

طي تحقيقاتي كه صورت گرفته است، يادگيري كودك از قبل از تولد شروع و شده و بعد از تولد به اوج خود مي رسد و محيطي كه كودك در آن قرار دارد بالاترين تاثير را دارد. اولين افرادي كه كودك با آنها مواجه مي شود، پدر و مادر مي باشند. رفتارهاي خشن و تنبيه و فريادهايي كه بر سر كودك توسط پدر و مادر زده مي شود خود عاملي براي پرخاشگري كودك مي باشد. از طرفي ممكن است والدين با كودك رفتاري آرام داشته باشند ولي خود والدين با يكديگر بسيار پرخاشگري مي كنند. اين رفتار والدين بر روي كودكان تاثير گذاشته و اين رفتارها به عنوان آموزه اي از سوي والدين خود دريافت مي كنند. در چنين شرايطي علاوه بر مواردي كه در بالا گفته شد و در ادامه بيان مي شود، والدين در صورت بروز اختلاف بهتر است در مكاني كه كودك صدا و رفتار آنها را نبيند بروند.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

الگو برداري كودك عصبي از والدين

 

اگر ناسازگاري كودك بيش از اندازه باشد چه عوارضي دارد؟

برخي از رفتارهاي عصبي و پرخاشگري كودك طبيعي است و برخي عاملي دارد كه بايد كشف شود و رفع شود. اما گاهي اوقات اين رفتارهاي پرخاشگرانه كودك عصبي به شدت زياد و غير قابل كنترل مي باشد. بر اساس تحقيقاتي كه انجام شده است، رفتارهاي شديد عصبي كودك مي تواند مرتبط با بيماري هاي رواني و خود مخرب باشد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

روانشناسي كودكان عصبي

 

براي درمان كودك عصبي چه موقع بايد به پزشك مراجعه كرد؟

همانطور كه گفته شد كودك عصبي را مي توان با شيوه هاي ساده اي كنترل كرد و به آرامش رساند. اما گاهي رفتارهايي از كودك بروز مي كند كه باعث نگراني شده و نياز به مراجعه به پزشك احساس مي شود. زماني كه كودك شما به شدت رفتارهاي عصبي از خود نشان مي دهد. پرخاشگري هاي او همراه با صدمه به خود مانند گاز گرفتن و كوبيدن سرخود به ديوار باشد. مدت زمان پرخاشگري تا آرام شدن او بيش از 10 دقيقه زمان ببرد و همچنان ادامه دهد. تعداد دفعات كج خلقي او در روز زياد باشد. اين مواردي است كه بايد بدون درنگ حتما به پزشك مراجعه كنيد تا سريعا كودك شما تحت درمان و مراقبت پزشك قرار گيرد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

روش هاي درماني كودك عصبي

 

خودتان را قوي كنيد

داشتن يك كودك پرخاشگر به شدت از شما انرژي مي گيرد و اينكه شما هم عصبي و ناراحت و كج خلق شويد بسيار وجود دارد. چون مادران بيشتر با كودكان در تعامل هستند و ساعات زيادي را با آنها سپري مي كنند مسلما بيشتر از همه درگير اين قبيل رفتارها خواهند بود. وظيفه پدر كودك اين است كه هميشه همراه مادر بوده و او را تا پايان درمان كودك همراهي كند و شرايط آرامش را براي او فراهم آورد.

 

رفتار با كودك عصبي,كودك عصبي,نحوه برخورد با كودكان عصبي

براي درمان كودك عصبي والدين بايد خود نيز قوي باشند

 

شما مي توانيد براي تسكين خود در منزل تمرينات مربوط به تنفس عميق را انجام دهيد و يا تمرينات يوگا داشته باشيد. خواندن كتاب، گوش دادن به موسيقي، شركت در كلاس هاي ورزشي، خوردن خوراكي هايي كه به شما آرامش مي دهد از مواردي است كه باعث تقويت شما شده و اين مسير را بهتر طي خواهدي كرد.

منبع: بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.