هيپنوتيزم مفيد براي كاهش اضطراب

۵ بازديد

سلامت نيوز:يك متخصص روانشناسي كودك و نوجوان، اظهار كرد: هيپنوتيزم تمركز عالي فكر است و متخصصين روانپزشكي و روانشناسي باليني دوره ديده در اين زمينه، با ايجاد تمركز و القا مي‌توانند فرد را هيپنوتيزم كنند.

دكتر فايق يوسفي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: هپنوتيزم تاريخچه پر رمز و رازي دارد و اين موضوع به قرن ۱۷ بازمي‌گردد.

وي با اشاره به اينكه هيپنوتيزم در آن دوران طرفداران زيادي پيدا كرد و بيماران نيز به اين وسيله درمان مي‌شدند، افزود: به مرور زمان فهميدند كه هپنوتيزم مغناطيس نيست فقط با ايجاد تمركز و تلقين كردن اتفاق مي‌افتد و دانشمندان متعددي به اين نتيجه رسيدند كه "هيپنوتيزم" تمركز عالي فكر است كه با ايجاد تمركز و القا مي‌توان فرد را به اين حالت برد.

اين متخصص روانشناسي كودك و نوجوان در دانشگاه علوم پزشكي كردستان، با اشاره به اينكه هيپنوتيزم بايد فقط در اختيار متخصصين روانشناسي و روانپزشكي باليني كه دوره ديده در هيپنوتيزم هستند انجام شود، افزود: فردي كه هيپنوتيزم مي‌كند، بايد با آسيب شناسي آشنا باشد و بيماري‌هاي روانپزشكي را بشناسد؛ چراكه انجام هيپنوتيزم براي يك سري از اختلال‌هاي روانپزشكي، مضر است.

يوسفي با بيان اينكه به طور كلي هيپنوتيزم در درمان بيمارهاي روانپزشكي شديد مانند پارانويا و اسكيزوفرني ممنوع است، افزود: هيپنوتيزم براي كساني كه بيماري قلبي و عروقي دارند، مضر است؛ چون اگر فردي كه هيپنوتيزم مي‌كند روانپزشك يا متخصص روانشناسي نباشد، نمي‌تواند درست تلقين كند و فرد را در معرض خطر سكته قلبي قرار دهد.

وي عنوان كرد: هيپنوتيزم بحثي كاملا پزشكي و روانشناسي است و نبايد ديگران براي سرگرمي و تفنن از آن استفاده كنند و بايد نسبت به افراد غيركارشناس كه اين كار را انجام مي‌دهند، پيگرد قانوني انجام شود؛ چراكه به جان و روان افراد آسيب مي‌رسانند.

اين متخصص روانشناسي كودك و نوجوان در دانشگاه علوم پزشكي كردستان، با بيان اينكه هيپنوتيزم يك تكنيك است كه همراه با ساير تكنيك‌هاي روانشناسي ديگر بر روي اختلالات روانپزشكي كاربرد دارد، گفت: از هيپنوتيزم مي‌توان براي درمان ساير بيماري‌ها و كساني كه از ارتفاع، آسانسور، رعد و برق و حيوانات و... و. مي‌ترسند، استفاده كرد.

يوسفي افزود: هيپنوتيزم براي افرادي كه در زندگي روزمره‌شان دچار استرس و افسردگي هستند و همچنين كاهش درد بيماران، سرطان در كودكان و بزرگسالان تا حد زيادي مفيد است.

اين متخصص روانشناسي كودك و نوجوان در دانشگاه علوم پزشكي كردستان، افزود: فردي براي لكنت زبان به بيمارستان مراجعه كرد و دليلش را نمي‌دانست كه چطور دچار شده است، به وسيله هيپنوتيزم فهميديم كه اين فرد در دوران ابتدايي به دليل درس نخواندن، توسط پدرش به شدت تنبيه شده و به مرور زمان به لكنت زبان مبتلا شده است. در واقع هيپنوتيزم دليل بيماري را معلوم و روش درمان را آسان مي‌كند.

يوسفي با اشاره به اينكه تاثير هيپنوتيزم بر روي كاهش درد دندان، بدون تزريق در دندانپزشكي نيز كاربرد دارد، افزود: استفاده از هيپنوتيزم براي افرادي كه به ماده بي‌حسي قبل از درمان دندان آلرژي و يا از ترزيق وحشت دارند، مي‌توان با القا و تلقين دندان فرد را بي‌حس كرد و بدون درد، مرحله درمان دندان را شروع كنند.

وي با بيان اينكه زايمان‌هاي بدون درد يا با درد اندك از طريق هيپنوتيزم امكان پذير است، خاطرنشان كرد: مادران باردار از اوايل بارداري مي‌توانند به متخصص روانپزشكي و روانشناسي دوره ديده در هيپنوتيزم مراجعه كرده و چند بار در اين دوران هيپنوتيزم مي‌شوند و در زمان زايمان، پزشك متخصص در اتاق عمل فرد را هيپنوتيزم مي‌كند و بدون درد و راحت زايمان مي‌كند.

 

منبع : سلامت نيوز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.