زودتر از ساعت 6 صبح بيدار شويد، تا افسردگي نگيريد

۹ بازديد

سلامت نيوز: مطالعات جديد نشان داده است افرادي كه پيش از ساعت 6 صبح از خواب بيدار مي شوند، در مقايسه با كساني كه پس از اينساعت بر مي‌خيزند، سالم تر و شادتر هستند و احساس خوشبختي بيشتري دارند.

 

به گزارش سلامت نيوز به نقل از پانا، سال‌ها پيش جبران خليل جبران، شاعر و نويسنده مشهور لبناني، در تاييد مزاياي زود بيدار شدن و استفاده بيشتر از روز براي انجام دادن كارها گفته است: «دنيا ثروتي براي كسي است كه زود از خواب بيدار مي‌شود.» همچنين ضرب‌المثل ديگري به زبان آلماني وجود دارد كه مي گويد: «هركس مي خواهد روباه را به دام بيندازد، بايد همزمان با جوجه‌ها بيدار شود.»درباره سحرخيزي نقل قول‌ها، ضرب المثل‌هاي مشهوري وجود دارد كه بر ضرورت و ارتباط آن با سلامت تاكيد مي‌كند.

 

در مطالعه‌اي كه در مجله «تحقيقات روانپزشكي» منتشر شده، آمده است افرادي كه شب‌ها زود مي‌خوابند و پيش از ساعت 6 صبح از خواب بيدار مي‌شوند، 25 درصد كمتر از ديگران، در معرض ابتلا به افسردگي هستند.

 

روزنامه انگليسي «ديلي ميل» به نقل از بيلي بوش، پزشك و روانشناس استراليايي، آورده است: بيدارشدن از خواب بسيار آسان‌تر از آن است كه به نظر مي‌رسد. شما مي‌توانيد ساعت بيولوژيك بدنتان را دوباره تنظيم كنيد؛ بدن شما اين كار را دوست دارد و از آن استقبال مي‌كند زيرا بار ديگر به ريتم اوليه و طبيعي‌تر خود باز مي‌گردد.

 

وي افزود: سحرخيزي به شما در انجام بدون عجله فعاليت‌ها و كارهاي اساسي روزانه كمك مي‌كند. براي رسيدن به بيشترين نتيجه از سحرخيزي، زمان خاصي براي شركت در فعاليت‌هاي جمعي و پرنشاط اختصاص دهيد.

 

بوش در پايان خاطرنشان كرد: افرادي كه دير از خواب بيدار مي‌شوند، اغلب به تنهايي زندگي مي‌كنند و سيگار مي‌كشند و ارتباط آنان با دوستان يا شريك زندگي شان محدود است.

 

مارني ليشمان، متخصص و يكي از پژوهشگران اين پروژه، در مصاحبه با روزنامه انگليسي «سان»، گفت: سحرخيزي، خلق و خوي انسان را در طول روز تغيير مي‌دهد و دير به رختخواب رفتن موجب خستگي مفرط و افسردگي و اضطراب در طول روز مي‌شود.

 

وي افزود: توصيه مي‌شود كه افراد 30 دقيقه زودتر از زمان معين براي رفتن به محل كار يا انجام كارهاي روزانه از خواب بيدار شوند و اين زمان را به انجام كارهاي لذت‌بخش و مفيد مانند ورزش، مديتيشن، لذت بردن از يك فنجان چاي يا قهوه و... اختصاص دهند.

 

همچنين، طبق پژوهشي كه به صورت مشترك توسط دانشگاه «ونگر» كاليفرنيا و دانشگاه «ساري» انگليس انجام شده است، افرادي كه به خواب شب تمايل بيشتري دارند، به سختي و ديرتر به بيماري‌هاي مختلف مبتلا مي‌شوند و در صورت بيماري زودتر از ديگران بهبود مي‌يابند.

 

از سوي ديگر تحقيقاتي كه سال‌ها پيش در آلمان انجام شد، نشان داد كه افرادي كه زودتر از خواب بيدار مي‌شوند، بيش از ديگران به موفقيت‌هاي شغلي دست مي يابند زيرا كساني كه مي‌توانند صبح‌ها زود از خواب بيدار شوند، در مقايسه با ديگران هدفمند و مسئوليت‌پذير هستند.

 

 

منبع : سلامت نيوز

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.