10 نكته كليدي در آموزش مديتيشن

۷ بازديد

امروزه مديتيشن درماني يكي از راه هاي كسب آرامش و كاهش استرس در افراد به شمار مي رود. معناي مديتيشن متمركز شدن ذهن بر روي صدا، دعا، اشيا، تصوير ، آگاهي از خود و....  است. اگر شما هم مي خواهيد با اين روش اضطرابتان را كم كنيد، بهتر است ما را در اين مقاله با عنوان "آموزش مديتيشن" همراهي كنيد.

 

 10 نکته کلیدی در آموزش مدیتیشن

 

 

آموزش مديتيشن با ساده ترين روش ها

براي شروع مديتيشن نياز داريد از كارهاي كوچك شروع كنيد و رفته رفته در اين راه ثابت قدم و بهتر شويد. تمامي راهكارهاي زير براي شروع و ادامه كار  براي شما گردآوري شده اند و لزومي ندارد در ابتداي كار كليه اين روش ها را انجام دهيد. بلكه مي توانيد برخي را براي شروع انتخاب كرده و ما بقي را در ادامه به كار ببريد.

مهم ترين راهكارهاي آموزش مديتيشن براي مبتدي ها

  1. براي مدت دو دقيقه در يك جا بنشينيد.

براي شروع نياز است كه به مدت دو دقيقه در يك جا بنشينيد و اين كار را براي يك هفته ادامه بدهيد.  چنانچه در انجام اين كار خوب جلو رفتيد،  در هفته دوم مدت دو دقيقه ديگر را هم به زمان خود اضافه كنيد. به همين ترتيب ادامه دهيد تا در ماه دوم توانايي روزي ده دقيقه مديتيشن را داشته باشيد.

  1. با مديتيشن روز خود را شروع كنيد.

براي انجام منظم مديتيشن مي توانيد در آغاز روز اين كار را بكنيد و براي جلوگيري از فراموش كردن در گوشي موبايلتان يك يادآور را براي اين كار اختصاص دهيد.

  1. نگران چگونگي انجام مديتيشن نباشيد.

در شروع آموزش مديتيشن زياد لازم نيست به نحوه انجام آن توجه كنيد. مثلا لزومي ندارد به اين كه از چه زير اندازي استفاده كنيد و در چه ساعتي اين كار  را انجام دهيد.  تمامي اين ها در ادامه مورد اصلاح قرار خواهد گرفت. در آغاز كار فقط نياز است شما به مدت دو دقيقه در جايي بنشينيد. ترجيحا در جايي ساكت و آرام مديتيشن كنيد.

 

  1. به احساسات خود توجه كنيد.

زمان شروع به انجام مديتيشن به احساساتتان توجه داشته باشيد .ممكن است بدن شما در اين مدت احساس خستگي، آرامش، راحتي و... را تجربه كند. لازم است شما هر نوع احساسي كه داريد را پذيرا باشيد.

  1. شروع به شمارش نفس هايتان بكنيد.

براي شمارش وقتي اولين نفستان را فرو برديد بگوييد يك و زمان بيرون دادن نفستان بگوييد دو  و اين را تا رسيدن به عدد 10 ادامه بدهيد. پس از رسيدن به 10 مجدد شروع به شمارش كنيد.

  1. اگر توجه ذهنتان منحرف شد ، سريع به مسير خود بازگرديد.

زماني كه شما مديتيشن مي كنيد، ذهن شما در جهات مختلفي پرسه خواهد زد. اصلا نگران اين مسئله نشويد كه طبيعي است. فقط لازم است كه وقتي متوجه اين انحراف شديد لبخندي زده و به نفس كشيدنتان ادامه دهيد.

  1. با احساسات خود رفتار دوستانه داشته باشيد.

افكار و احساسات شما بخشي از وجود شما را شكل مي دهند، پس داشتن نگاهي دوستانه به آن ها براي كسب آرامش به هنگام مديتيشن حائز اهميت است.

 

 10 نکته کلیدی در آموزش مدیتیشن

 

  1. نگران درست انجام دادن مديتيشن نباشيد.

از اين كه مديتيشن مي كنيد احساس خوش حالي داشته  و به خاطر داشته باشيد كه رفته رفته در اين راه پيشرفت خواهيد كرد.

  1. خالي كردن ذهن لازم نيست

عده اي مديتيشن را با توقف جريان فكر يا به عبارتي خالي كردن ذهن اشتباه مي گيرند. در حالي كه چنين نيست و شما با اين كار متمركز شدن را فرا مي گيريد.  هم چنين پس از يك هفته كه تمرين تمركز بر تنفس هايتان را انجام داديد، بهتر است با افكار و احساساتي كه سراغتان مي آيد  نيز كمي همراهي كنيد.

  1. در زمان مديتيشن با خودتان آشنا شويد.

هدف از انجام اين تمرينات علاوه بر متمركز شدن توجه شما به چگونگي كاركرد ذهن و نوع جريان فكري آن نيز مربوط مي شود.

 

ساير نكات در رابطه با آموزش مديتيشن

  • رفتاري مهربانانه با خود داشته باشيد تا بتوانيد خويشتن را بشناسيد.
  • علاوه بر شمارش تنفس هايتان به اندام هاي بدن خود و احساسي كه در آن ها به وجود مي آيد نيز توجه كنيد.
  • به صدا، نور و انرژي محيطي كه هستيد نيز توجه كنيد. پس از يك هفته شمارش نفس هايتان به يكي از اين موارد نيز توجه كنيد.
  • متعهدانه مديتيشن انجام دهيد و براي يك ماه هم كه شده اين كار را هر روز تكرار كنيد.
  • با هر حالتي و در هر جايي مي توانيد مديتيشن كنيد.
  • از يك مربي براي راهنمايي بيش تر كمك بگيريد. و تمامي مراحل را به خوبي انجام دهيد.
  • به همراه دوستان خود مديتيشن كنيد تا انگيزه تان براي ادامه اين كار بالا برود.
  • يك گروه آموزش مديتيشن پيدا كنيد تا سوالات خود را آن جا مطرح سازيد.
  • پس از انجام مديتيشن لبخند زده و از خود براي اين كه جهت شناخت خودتان وقت گذاشته ايد تشكر كنيد.

با انجام نكات گفته شده در رابطه  با آموزش مديتيشن به راحتي و خوشي به شناخت خود و آرامش ذهني خواهيد رسيد فقط صبور باشيد تا نتيجه كار دستتان بيايد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه انجام مديتيشن و كاربردهاي آن مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.