تاثير تفريح بر كيفيت زندگي سالمندان

۶ بازديد

سالمندان هم داراي كودك درون هستند. كودك درون، والد درون و بالغ درون سه شخصيت كاملاً متفاوتي است كه در علم روانشناسي توصيه شده كه هر سه آن ها را بايد تقويت كنيم و به تعادل رسانيم. در صورتي كه يكي از اين ها بيش از ديگري تقويت شوند مشكلات روحي و رواني ايجاد خواهد شد.

پدران و مادران ما كه اكنون سالمند تلقي ميشوند ، براي تربيت ما بيش تر والد درون خود را تقويت كردند.

 

وظيفه ماست كه با عرضه راه حل هاي مناسب در اين زمينه بتوانيم بالغ درون آنها و مخصوصا كودك درونشان را تقويت سازيم.

 

در حالي كه سالمندان وقت ازاد زيادي دارند و چنانچه بتوانند قسمتي از زمان خود را به تفريح و سرگرمي اختصاص دهند قطعاً سلامت رواني و جسمي شان تضمين خواهد شد. تفريحات در نظر گرفته شده براي سالمند بايد انرژي و نشاط و شادي بيشتري به وي بدهد؛ بدون اين كه ازار و اذيتي به وي برساند.

 

به عنوان مثال تفريحي مثل بازي شطرنج ممكن است براي سالمندي موثر و براي سالمند ديگري خسته كننده و حتي زيان آور باشد يا اگر به سالمندي كه بيماري ريوي يا آرتروز شديد دارد توصيه كنيم هر روز پياده روي كند، در واقع نه تنها باعث ازار وي شده ايم بلكه امكان دارد سلامت جسمي وي را هم به خطر اندازيم.

 

تفريح بر كيفيت زندگي سالمندان,تفريح سالمندان,فعاليت هاي سرگرمي و تفريحي سالمندان

 

فوايد تقويت فعاليت هاي سرگرمي و تفريحي سالمندان

افزايش روحيه سالمند 

شادابي و نشاط بيش تر سالمندان

تقويت سيستم فيزيكي بدنشان

تقويت اعصاب و روان پدران و مادران

افزايش ضريب هوشي و حافظه

ميل بيش تر به ادامه زندگي 

يادآوري حس عاشقي زمان جواني

جوان سازي پوست و ديگر قسمت هاي بدن

 

در كشور هاي توسعه يافته جهان مركزهاي تفريحي براي سالمندان در محله هاي گوناگون وجود دارد و باتوجه به وضعيت جسماني سالمند نزديكترين آنها انتخاب ميشود و سالمند در ساعتها و روز هايي از هفته در آن جا حضور مي يابد. در كشور ما هم چند مركز وجود دارد و سعي شده مركزهاي بيشتري داير شود، ولي تعداد اين مركزها بسيار كم است و نمي تواند جمعيت رو به رشد سالمندي كشور ما را پوشش دهد.

 

تفريح بر كيفيت زندگي سالمندان,تفريح سالمندان,فعاليت هاي سرگرمي و تفريحي سالمندان

 

تفريحي كه براي هر سالمندي توصيه ميشود به وضعيت اقتصادي وي هم بستگي دارد. سالمندي دوره اي است كه كم تر كسي شاغل است. اكثر سالخوردگان بازنشسته اند و در بازنشستگي هم درامد كاهش مي يابد.

 

از يك جهت ، سطح هزينه ها به دليل ناتواني هاي ناشي از بيماري و هزينه هاي درماني بالا ميرود و از طرف ديگر، ساختار جامعه ما طوري است كه والدين هم چنان نقش حمايتگري خود را موقع ازدواج فرزندان و پس از ورود عروس و داماد و نوه ها به زندگي ايفا ميكنند و اين كار هم مخارج آنها را چند برابر ميكند .

 

در يك نظرسنجي از سالمندان پرسيده شد چرا به مركزهاي ورزشي يا مركزهاي تفريحي مراجعه نمي كنند؟ بسياري از آنها علت اصلي حضور نيافتن در چنين مراكزي را نبود امكانات مالي عنوان كردند؛ بدين ترتيب بهتر است تفريحي براي سالمند در نظر گرفته شود كه مناسب با وضعيت اقتصادي وي باشد يا هزينه ها را به حداقل برسانند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سالمندان مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.