عوارض جدي ناديده گرفتن بيماري‌هاي روحي/ چرا بايد به روانشناس مراجعه كنيم؟

۱۱ بازديد

حميد خاكباز دكتراي مشاوره توانبخشي درباره لزوم مراجعه به روان شناس گفت: افراد براي مواجه با مشكلاتي كه به تنهايي قادر به حل آن نيستند، بايد از روانشناس يا مشاور كمك گيرند.

وي ادامه داد: مهارت‌هاي زندگي زوجين (انتخاب همسر و آغاز زندگي مشترك)، استرس و اضطراب، انتخاب رشته تحصيلي يا شغل و خودشناسي از جمله مواردي هستند كه بايد براي هدايت درست آن به روان شناس مراجعه كرد.

عوارض جدي ناديده گرفتن بيماري‌هاي روحي

مشاور را آگاهانه انتخاب كنيد

خاكباز درباره تفاوت بين مشاور، روان شناس و روان پزشك اظهار كرد: روان شناس و مشاور حيطه كاري شبيه به هم دارند، در واقع روان شناس اختلالات روان شناختي و مشكلات شخصيتي را درمان كرده و مشاور در زمينه‌هاي تحصيلي، ازدواج و انتخاب شغل به افراد كمك مي‌كند همچنين در حيطه روانپزشكي مشاوره صورت نمي‌گيرد و روان پزشك، متخصص تجويز دارو براي درمان بيماري‌هاي مختلف روحي و رواني است.

وي افزود: افراد پس از مشاوره با يك روان شناس و تشخيص او، در صورت نياز به  درمان دارويي به روان پزشك ارجاع داده مي‌شوند.

روان شناس چگونه به شما كمك مي‌كند؟

اين مشاور توانبخشي درباره روش كار روان شناسان  در حل مشكل افراد گفت: روان شناس كار خود را با مصاحبه باليني شروع كرده و از بيمار شرح حال گرفته و پس از بررسي رفتار‌هاي ناسازگار فرد ماهيت، شدت و عموميت مشكل را تعيين مي‌كند.

وي  افزود: ماهيت مشكل در واقع موضوع اصلي آن، شدت مشكل، بررسي اثرگذاري آن بر عملكرد زندگي فرد و عموميت مشكل، مدت زمان آن است.

اين مشاور توانبخشي گفت: در پايان جلسه روان شناس با توجه به اطلاعات به دست آمده موضوع را جمع بندي كرده و در نهايت نكات آموزشي و درماني و تكنيك‌هاي مقابله با مشكل را تجويز مي‌كند.

درمان بيماري‌هاي روحي را جدي بگيريد

خاكباز با اشاره به عوارض جسماني ناشي از درمان نشدن  بيماري‌هاي روحي-رواني اظهار كرد: ۷۰درصد افرادي كه به دليل زخم معده، ريزش مو و مشكلات بينايي به پزشك مراجعه مي‌كنند به يك روان شناس ارجاع داده مي‌شوند، زيرا پزشك به خوبي تشخيص داده كه دليل بيماري فرد مشكلات روان شناختي از جمله اضطراب است.

عوارض جدي ناديده گرفتن بيماري‌هاي روحي/ چرا بايد به روانشناس مراجعه كنيم؟

اين مشاور توانبخشي اضطراب و افسردگي را عامل بسياري از مشكلات روان شناختي دانست و تاكيد كرد: استرس و اضطراب فلج كننده است و اگر طي يك دوره ۶ ماهه ادامه پيدا كند به طور حتم زندگي فرد را دچار اختلال مي‌كند؛  متاسفانه زماني افراد به روان شناس مراجعه مي‌كنند كه دير شده و زندگي شان در حال فروپاشي و فلج شدن است.

چه زماني نياز به مشاوره داريم؟

خاكباز با اشاره به زمان مراجعه به روان شناس گفت: به نظر شما چه زماني لازم است يك فرد به حمام برود؟ براي اين سوال جواب‌هاي متفاوتي وجود دارد؛ افراد در طول سال شرايط مختلفي را تجربه مي‌كنند كه ممكن است در يك دوره نياز بيشتر به مشاوره  و در دوره نياز كمتري داشته باشند در واقع روح و روان ما هم نياز به مشاوره دارد تا تميز شود و اين لازمه زندگي است.

عوارض جدي ناديده گرفتن بيماري‌هاي روحي/ چرا بايد به روانشناس مراجعه كنيم؟

نقش جنسيت روانشناس در درمان

وي با تاكيد بر تاثير جنسيت روان شناس در درمان بيماران گفت: افراد شخصيت‌هاي متفاوتي دارندو اين موضوع نياز‌هاي متنوعي را در آن‌ها ايجاد مي‌كند؛ برخي از اينكه مسائل و مشكلاتشان را براي هم جنس خود مطرح كنند احساس آرامش و امنيت بيشتري دارند و در مقابل افرادي قرار دارند كه ترجيح مي‌دهند از جنس مخالف خود مشاوره و راهنمايي بگيرند.

خاكباز مدت زمان جلسات مشاوره را اين گونه تشريح كرد: مدت زمان هر جلسه مشاوره حدود ۴۵ دقيقه و تعداد جلسات بستگي به نوع مشكل و شدت آن دارد.

نبود پوشش بيمه اي براي درمان بيماري هاي روحي

وي با انتقاد از نبود پوشش بيمه براي درمان بيماران بيان كرد: متاسفانه درمان بيماري‌هاي روحي-رواني تحت پوشش بيمه نيست و مشاوره‌هاي روان شناسي هزينه‌هاي سنگيني را بر بيماران تحميل مي‌كند.

عوارض جدي ناديده گرفتن بيماري‌هاي روحي/ چرا بايد به روانشناس مراجعه كنيم؟

اين مشاور توانبخشي دلايل اصلي مراجعه نكردن  افراد به روان شناس را اين گونه بيان كرد: دلايل عمده اين موضوع آگاهي نداشتن، نوع فرهنگ، نبود اعتماد مردم براي بيان مشكلاتشان و نبود توان پرداخت هزينه درمان است.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بيماري‌هاي روحي مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.