آيا راه درمان طبيعي براي افسردگي پس از زايمان وجود دارد؟

۴ بازديد

تجربه افسردگي پس از تولد كودك شايع است. ميزان هورمون‌ها در حين درد و هنگام زايمان بالا و پايين مي‌رود. اين تغييرات مي‌تواند نوسانات خلقي، اضطراب، خواب دشوار و غيره را باعث شود. اگر علائم شما بيش از دو هفته طول بكشد، ممكن است افسردگي پس از زايمان (PPD) داشته باشيد.

 

افسردگي پس از زايمان در حدود 1 زن از هر 7 زن را بعد از زايمان درگير مي‌كند. اين افسردگي معمولاً بسيار شديدتر از افسردگي اوليه پس از تولد است. در اين شرايط ممكن است شما بيش از حد گريه كنيد، خود را از خانواده، دوستان و محيط اجتماعي دور نگه داريد و يا حتي ممكن است به فكر آسيب رساندن به خود و يا كودكتان بيفتيد.
علائم ديگر شامل:
- مشكل در برقراري ارتباط با نوزاد
- نوسانات شديد خلق و خوي
- كاهش شديد انرژي
خشم
- تحريك پذيري
- اشكال در تصميم‌گيري
اضطراب
- حمله ترس
اگر دچار اين علائم هستيد، مشكل خود را با همسر و يا يكي از نزديكان خود در ميان بگذاريد و براي شروع درمان، با پزشك ملاقات كنيد. اگر افسردگي پس از زايمان را بدون درمان رها كنيد، ممكن است ماه‌ها ادامه پيدا كند و مراقبت از شما و كودكتان دشوار گردد.

آيا درمان‌هاي طبيعي كمك‌كننده هستند؟

درمان‌هاي طبيعي مي‌توانند به شما كمك كنند اما افسردگي پس از زايمان معمولاً وضعيتي نيست كه خودتان بتوانيد آن را درمان نماييد. پس بهتر است درباره هر راه درماني كه خودتان در پيش گرفته‌ايد نيز با پزشك صحبت كنيد.

ويتامين‌ها و امگا 3
اسيدهاي چرب امگا 3 توجه خاص محققين را به عنوان يك كمك احتمالي براي درمان افسردگي پس از زايمان به خود جلب كرده است. در واقع، يك مطالعه نشان داده است كه مصرف كم امگا 3 در رژيم غذايي با ايجاد اين نوع افسردگي در وهله اول همراه است. اگر چه تحقيقات بيشتري لازم است، ذخيره امگا 3 در دوران بارداري و دوره پس از زايمان بسيار كاهش مي‌يابد. مي‌توانيد امگا 3 را از طريق مكمل‌ها و يا مواد غذايي زير دريافت كنيد:
- دانه‌هاي كتان
- دانه‌هاي چيا
- ماهي سالمون
- ماهي ساردين
- ديگر ماهي‌هاي چرب
همچنين ريبوفلاوين يا ويتامين B2 نيز ممكن است خطر ابتلا به افسردگي پس از زايمان را كاهش دهد. محققان در مطالعه‌اي اين ويتامين را همراه با فولات، كوبالامين و پيريدوكسين مورد بررسي قرار دادند. ريبوفلاوين تنها ماده‌اي بود كه تأثير مثبتي بر اختلال خلقي داشت. محققان جهت كسب بهترين نتيجه، مصرف متوسط اين ويتامين را توصيه مي‌كنند.

 

مكمل‌هاي گياهي
ممكن است برخي مكمل‌هاي گياهي توسط سازمان غذا و دارو كنترل نشوند. بنابراين بايد در مورد استفاده از آن‌ها محتاط باشيد، برچسب روي قوطي مكمل را به دقت بخوانيد و قبلاً از پزشك مشورت بگيريد.
بهتر است از اين نوع مكمل‌ها استفاده نكنيد مگر اينكه پزشكتان بخواهد. تحقيق بيشتر براي ارزيابي مزايا و خطرات ضروري است. 

چه راهكارهاي ديگري وجود دارد؟

چند تغيير در شيوه زندگي ممكن است علائم شما را تسكين دهد:

1. مراقب بدن خود باشيد
با كودك خود در يك كالسكه، پياده‌روي طولاني انجام دهيد. غذاهاي سالم و كامل را در فروشگاه مواد غذايي انتخاب كنيد. هر بار كه زمان پيدا كرديد بخوابيد و چرت‌هاي كوتاه داشته باشيد تا كمبود خواب را جبران كنيد.

2. كمي وقت براي خود صرف كنيد
ممكن است زماني كه بچه‌دار شديد، فراموش كنيد كه بايد براي خودتان هم وقت بگذاريد. از خانه خارج شويد، كاري انجام دهيد و يا با دوستانتان قرار ملاقات بگذاريد.

3. تعيين اهداف واقع بينانه
ظروف و اسباب‌بازي‌هاي روي زمين مي‌توانند منتظر بمانند! از خودتان انتظار نداشته باشيد كه فردي كامل باشيد. ليستي از برخي از انتظارات واقع‌گرايانه را تنظيم كنيد و سعي كنيد با دنبال كردن اين ليست به وظايف خود برسيد.

4. در موردش صحبت كنيد
از منزوي شدن و حبس احساسات خود در درونتان اجتناب كنيد. با همسرتان، يك دوست نزديك يا يكي از اعضاي خانواده صحبت كنيد. اگر احساس راحتي نداريد، به گروه پشتيباني افسردگي پس از زايمان در مراكز درماني يا گروه‌هاي حمايتي آنلاين بپيونديد.

آيا گفت‌وگو درماني مي‌تواند كمك كند؟

گفت‌وگودرماني يكي ديگر از گزينه‌هاي عالي است. اين روش به روان‌درمان شما كمك مي‌كند تا از افكار و احساساتتان سر دربياورد. شما مي‌توانيد به معالج خود كمك كنيد تا اهدافي را تعيين كرده و مشكلي كه بيش از هر چيزي آزارتان مي‌دهد را رفع كنيد. شما ممكن است از طريق صحبت كردن در مورد افسردگي پس از زايمان راه‌هاي مثبت بيشتري براي واكنش به شرايط و مشكلات روزانه پيدا كنيد.
شما مي‌توانيد به تنهايي اين روش درماني را امتحان كرده يا آن را با مصرف داروها تركيب كنيد.

 

افسردگي پس از زايمان معمولاً چگونه درمان مي‌شود؟

داروهاي ضدافسردگي اغلب براي درمان PPD استفاده مي‌شود. دو نوع اصلي كه پزشك شما ممكن است تجويز كند شامل داروهاي ضدافسردگي سه حلقه‌اي (TCAs) و مهاركننده‌هاي بازجذب سروتونين (SSRI) است.
اگر كودكان از شير خودتان تغذيه مي‌كند، مي‌توانيد با پزشك خود صحبت كنيد تا مزايا و خطرات مصرف داروها را بررسي نماييد. SSRIs، مانند سرترالين (Zoloft) و پاروكستين (Paxil)، به عنوان بهترين گزينه براي مادران شيرده محسوب مي‌شوند، اما هنوز هم در شير مادر ترشح مي‌شوند.
برخي از پزشكان همچنين ممكن است استروژن را پيشنهاد كنند. پس از تولد نوزاد، ميزان استروژن شما به سرعت كاهش مي‌يابد و ممكن است به افسردگي پس از زايمان كمك كند. شايد پزشك شما چسب هورمون استروژن را به منظور جبران كاهش سطح اين هورمون در بدن پيشنهاد كند.

در نهايت اين كه
با درمان، ممكن است افسردگي پس از زايمان، بعد از يك دوره 6 ماهه از بين برود. اگر به درمان خود نپردازيد و يا آن را خيلي زود رها كنيد، احتمال دارد بيماري عود كند و يا وارد مرحله افسردگي مزمن شود. اولين قدم براي كمك به خود درخواست كمك و در ميان گذاشتن احساساتتان با يكي از نزديكان است.
اگر درمان را آغاز كرديد، تا زماني كه احساس خوبي پيدا نكرديد آن را رها نكنيد. اين نكته بسيار مهم است كه با پزشكتان ارتباط خوبي برقرار كرده و در يك انجمن آنلاين عضو شويد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: تبيان

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.