احساسات تاثيرگذار بر سلامت/هيجانات چگونه به سلامتي ما آسيب مي‌زنند و چه بايد كرد؟

۸ بازديد

بدن ما حرف مي‌زند و عوارض و بيماري‌هاي جسمي ما مي‌توانند با هيجانات ما مرتبط باشند. اگر نتوانيم احساسات منفي خود را رها كنيم، خود را به صورت مشكلات فيزيكي بروز خواهند داد و هر چه يك نفر بيشتر هيجانات خود را بروز دهد، كمتر بيمار خواهد شد.

 

هیجانات

 

در ادامه به برخي از دلايل روحي و رواني بيماري‌هاي رايج مي‌پردازيم.

ترس مي‌تواند سبب آلرژي و درماتيت شود

تعدادي از محققان مي‌گويند برخي از آلرژي‌هاي شايع مي‌توانند با سلامت روان مرتبط باشند. اگزما، تب يونجه و آسم مي‌توانند به علت مشكلات روحي و رواني بروز كنند. ممكن است شما سال‌ها از آلرژي رنج ببريد اما آلرژن آن هنوز مشخص نشده باشد. ترس‌هاي دروني مي‌توانند اين عارضه را برانگيخته كنند. علائم آسم و درماتيت، با كاهش عوامل روان - تني، بهبود مي‌يابند يا درمان مي‌شوند.

وسواس مي‌تواند مشكلاتي در بدن ايجاد كند

مشكلاتي كه در وزن داريد مي‌توانند در اثر وسواس يا توجه فكري زياد و يا ايرادهاي خيالي به وجود آمده باشند. شايد خيلي نگران چين و چروك افتادن صورتتان، كوچك بودن سايز سينه‌هايتان و يا ساير قسمت‌هاي بدنتان هستيد. مراقبت از بدن خيلي مهم است و بايد آن را يك اولويت دانست اما توجه بيش از حد و خيال‌پردازي مي‌تواند منجر به نتايج ناخواسته و خطرناكي شود.

اگزما، تب يونجه و آسم مي‌توانند به علت مشكلات روحي و رواني بروز كنند. ممكن است شما سال‌ها از آلرژي رنج ببريد اما آلرژن آن هنوز مشخص نشده باشد. ترس‌هاي دروني مي‌توانند اين عارضه را برانگيخته كنند

 

ترس و وسواس مي‌توانند هم‌زمان بيماري‌هاي زيادي ايجاد كنند

شايد با اينكه هيچ علامت و دليلي وجود ندارد، نگران شويد كه مبادا دچار يك بيماري جدي باشيد. با زياد فكر كردن به اين موضوع، كم‌كم احساس مي‌كنيد علائمي در بدنتان داريد. وسواس يا تمركز زياد روي يك مسئله مي‌تواند چنين حالتي ايجاد كند. گاهي ممكن است مشكلات را بيش از حد واقعي‌شان بزرگ تلقي كنيم. تمركز كردن روي افكار منفي فقط شرايط را بدتر مي‌كند و اگر بيماري وجود داشته باشد، آن را تشديد خواهد كرد.

تضاد هيجاني و استرس مي‌تواند مشكلات گوارشي ايجاد كند

گوارش ما توسط سيستم بسيار پيچيده‌اي كنترل مي‌شود. استرس مي‌تواند محركي باشد كه سبب واكنش‌هاي ناخواسته در گوارش شود. التهاب معده و گاستريت ممكن است نتيجه‌ي تضادي در فضاي احساساتتان باشد: مثلاً فرض كنيد توانايي حل مسئله نداريد اما در شرايط سخت مي‌دانيد كه بايد راه‌حلي پيدا كنيد و دچار استرس مي‌شويد چون تجربه كرده‌ايد كه معمولاً در حل مسائل ناتوانيد. وقتي تضاد دروني‌تان را انكار مي‌كنيد، به درون جسمتان نفوذ مي‌كند تا به مغز راه پيدا كرده و توجه آن را به خود جلب كند.

انتقاد از خود و ترس مي‌تواند سبب سردرد و ميگرن شود

نكوهش خود، ضعف اعتمادبه‌نفس و ترس‌هاي دروني همگي عواملي هستند كه مي‌توانند شما را نگران و مضطرب كنند. شايد احساس كنيد خوار و سرافكنده‌ايد يا شما را دست‌كم مي‌گيرند و يا فكر مي‌كنيد بايد سخت‌تر و سخت‌تر كار كنيد تا بتوانيد خودتان را ببخشيد. گاهي زيادي از خودمان انتظار داريم و اين مي‌تواند مشكلات فيزيكي برايمان ايجاد كند.

افسردگي و اضطراب مي‌توانند بيماري‌هاي قلبي را تحريك كنند

افسردگي و اضطراب‌هاي تكرارشونده با افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي همراه هستند. اختلالات افسردگي حتي ممكن است موجب وقوع حوادث قلبي شديدي شوند. هنگامي كه شما هر روز بيشتر و بيشتر احساس اضطراب و عصبانيت مي‌كنيد قلبتان شروع به تپش سريع‌تر مي‌كند و اين مي‌تواند زمينه‌ساز مشكلات قلبي باشد.

هيجانات موجب تضعيف سيستم ايمني مي‌شود

مطالعات زيادي نشان داده‌اند استرس و اضطراب مزمن و هيجانات منفي مي‌تواند تا حدود زيادي بر سلامت جسم اثر بگذارد و طبق مطالعه‌اي جديد، بايد شيوه‌ي واكنش ايمني بدن را نيز به ليست اين عوارض اضافه كنيد.
دانشمندان در اين تحقيق پرسشنامه‌هايي به افراد دادند تا احساسات خود را به مرور زمان و در لحظه ثبت كنند. اين ارزيابي‌ها كه طي دو هفته اتفاق افتاد طبق آن، براي افراد پرونده‌هاي هيجاني و احساسي تشكيل شد. دانشمندان، عملكرد ايمني اين افراد را نيز با جمع‌آوري نمونه خون از آن‌ها و سنجش ماركرهاي التهابي بررسي كردند.
التهاب به طور طبيعي به عنوان بخشي از واكنش ايمني، زماني كه بدن با عفونت يا زخم مواجه مي‌شود روي مي‌دهد؛ اما التهاب زياد مي‌تواند با قرار دادن فرد در معرض طيفي از بيماري‌هاي مزمن، مانند آرتريت، به سلامت آسيب بزند.
در اين پژوهش مشخص شد افرادي كه چندين بار در روز دچار هيجانات منفي مي‌شدند و اين اتفاق در بلندمدت وجود داشت، شاخص‌هاي التهابي در خونشان بالاتر از بقيه بود. دانشمندان مي‌گويند اگر نمونه خون افراد را دقيقاً بعد از تجربه‌ي يك هيجان منفي مانند خشم يا اندوه جمع‌آوري مي‌كردند، تمام شاخص‌هاي التهابي در خونشان موجود بود.

 

تحريك عصب واگ؛ راهكاري براي حفظ سلامت
عصب واگ، بلندترين عصب مغزي است كه از ساقه‌ي مغز تا داخل شكم كشيده شده و در شبكه‌اي ارتباطي ميان قلب و ريه و معده و مغز قرار دارد. عصب واگ، چند عملكرد مهم دارد و در تجربيات حسي ما در معده، قلب، ريه‌ها و گلو دخيل است. اين عصب، حركت لازم در گردن براي حرف زدن و بلعيدن را فراهم مي‌كند و نقش مهمي در كنترل التهاب در تمام بدن دارد و ضمناً در گوارش، ضربان قلب و تنفس نيز نقش دارد. در واقع عصب واگ در سلامت جسم ما اهميت زيادي دارد؛ اما شايد فكر كنيد عصب واگوس چه نقشي در سلامت روان ما دارد. آن‌طور كه معلوم شده، عصب واگ با احساس ترس، استرس و يا احساس آرامش ارتباط دارد. اين عصب، ديافراگم و روده را به هم مرتبط مي‌كند و به شما احساسي دروني در مورد خطر مي‌دهد و تنفس و ضربان قلب و فشارخونتان را بر اساس خطر يا امنيتي كه دريافت مي‌كنيد تنظيم مي‌كند. اگر مدام تحت استرس يا اضطراب باشيد، عصب واگ مي‌تواند بيش از حد فعاليت كند و عوارض ناخوشايندي بر جسم و روانتان به جا بگذارد.

براي تحريك و افزايش سلامت عصب واگ:
* دوش آب سرد بگيريد:
 اين كار ممكن است خيلي خوشايند نباشد، اما اين روش درماني چيني مي‌تواند يك عصب واگ ضعيف را تحريك كند. اگر بيماري خاصي داريد قبل ار اين كار با پزشكتان مشورت كنيد.

* مديتيشن كنيد: به نظر مي‌رسد كه مديتيشن مي‌تواند موجب سلامت احساسي و كاهش درد فيزيكي شود.

* تنفس عميق را امتحان كنيد: اين راهكار ساده به سلامتتان كمك قابل توجهي مي‌كند. 

* از سلامت روده‌تان محافظت كنيد: داشتن يك رژيم غذايي سالم، عملكرد بين معده و مغز را بهبود مي‌بخشد و باعث تقويت سلامت گوارش و سلامت روان مي‌شود.

* شاد باشيد: به دليل ارتباطاتي كه عصب واگ در بدن دارد، فعاليت‌هايي كه اكسي توسين و سروتونين آزاد مي‌كنند مانند خنده، آواز خواندن و يا در آغوش گرفتن كسي كه دوستش داريم، مي‌توانند سلامت روحي و جسماني ما را بهبود بخشند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سلامت روان مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: تبيان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.