چطور مفهوم مرگ را براي كودكان توضيح دهيم؟

۲ بازديد

بچه ها در سنين ابتدايي درك درستي از واقعيت، داستان، تاريخ و تخيل ندارند و نمي توانند اينها را بخوبي از هم تفكيك كنند.

 

تعريف كردن مرگ به شكلي كه گويي شخصيتي انساني دارد و به دنبال آدم ها مي‌ايد ميتواند براي بچه به كابوسي دائمي بدل شود. زماني بچه مي پذيرد مادربزرگ پيش فرشته هاست، براي اين كه تخيل وي ميتواند همه چيز را در زمان حال با جزئيات بسازد؛ ولي اين حادثه زياد طول نمي كشد و بزودي وي به دنبال دليل خواهد بود.

 

چنانچه پسر چهار ساله تان از شما بپرسد:« مادربزرگ، به كجا رفته و من دوباره كي وي را خواهم ديد؟» چه جوابي خواهيد داد؟ اين حالت شما را سردرگم خواهد كرد و به دروغ پناه خواهيد برد؟

 

آنچه بايد بدانيم اين است كه گمراه كردن بچه، وي را از فكر كردن در مورد فرد وفات يافته منصرف نخواهد كرد بلكه سبب ميشود بچه ، ديگر به اطرافيان خود اطمينان نداشته باشد و آن ها را اشخاص دروغگويي بداند. بدين ترتيب بهتر است مرگ عزيز خود را از بچه مخفي نكنيد و باتوجه به سن و سال بچه و ميزان درك و فهم وي، مسأله مرگ را برايش توضيح دهيد.

 

بچه در هر سن و در هر موقعيتي كه باشد از مرگ اطرافيان خود بسيار آشفته و ناراحت خواهد شد. بدين ترتيب به احوالات وي توجه كافي داشته باشيد تا دچار بيماري افسردگي و استرس نشود.

 

درك بچه از مرگ,مفهوم مرگ براي كودكان,مفهوم مرگ درذهن كودك

 

چطور مرگ اطرافيان را به بچه توضيح دهيم؟

به طور كلي بايد چند سؤال را جواب دهيد تا بتوانيد به خوبي و درستي معناي مرگ را به بچه منتقل كنيد. اين كه بچه چند ساله است؟، شخصي كه فوت شده چه قدر به بچه نزديك بوده است؟ و در پايان اين كه بچه چه قدر با مرگ اشنا شده است؟ اگر جواب اين سه سؤال را پيدا كرديد ميتوانيد باتوجه به وضعيت بچه براي وي توضيح دهيد، در ادامه ميخواهيم شيوه هاي را براي توصيف مرگ به بچه ها بيان كنيم.

 

آغاز يك صحبت آن هم با بچه و در خصوص مرگ كه به خودي خود با تلخي همراه است قدري دشوار است. بايد بدانيد كه چه چيزي در ذهن وي ميگذرد. چنانچه در شرايطي هستيد كه شخصي از اعضاي خانواده از دست رفته ميتوانيد با اين شكل با وي صحبت را آغاز كنيد.

 

“آيا ميداني به چه دليل امروز مادر ناراحت است؟” يا چنانچه جو خانه به گونه اي است كه بچه خود تا حدودي متوجه شده سوال كنيد “آيا ميداني چه اتفاقي افتاده است؟” ولي اگر تنها هدف معرفي مرگ به بچه مد نظر شماست ميتوانيد از عكس و تصوير گذشتگان استفاده كنيد و آن ها را به بچه نشان دهيد. “آيا ميداني اين فرد كيست؟او برادر بزرگتر تو بود كه پيش از تو متولد شد و اينك فوت شده است. آيا ميداني به چه كسي مرده ميگويند؟”

 

درك بچه از مرگ,مفهوم مرگ براي كودكان,مفهوم مرگ درذهن كودك

 

 

مرگ را صادقانه توضيح دهيد و نه داستاني!

قرار نيست براي بچه يك قصه و داستان حماسي تعريف كنيد. وي تنها بايد با معناي مرگ اشنا شود و بايد با حقيقت مرگ رابطه برقرار كند. صريح باشيد و از واژه مرگ يا فوت استفاده كنيد. نبايد از جملاتي مثل “اكنون وي رفته و ديگر برنميگردد” يا “او ما را ترك كرد” استفاده كنيد. مرگ يك اتفاق دردناك است ولي هيچوقت نبايد براي بچه به عنوان يك تابو تعريف شود كه نبايد از آن سخن گفت. يك تعريف ناقص همان طور كه ذهن شما را درگير مي كند مي تواند بچه را آشفته كرده و وي را دچار ناراحتي كند و باتوجه به اين كه او از شما اين جملات را شنيده خيال مي كند سوال دوباره آن و يا پرسيدن از ديگران در خصوص مرگ خطا و اشتباه است.

 

آيا بچه ها از مرگ مي ترسند؟

اين مسأله باز هم به بچه شما بستگي دارد. برخي از آن ها از مرگ مي ترسند و برخي ديگر نه. چه بسا كودكاني هستند كه بخاطر ترس از مردن، دوست ندارند هيچ وقت بزرگ شوند.

 

در واقع، در فكر آن ها ترس از بزرگ شدن فقط به اين خاطر شكل مي گيرد كه عاقبت وي هم روزي مانند پدر بزرگ و مادربزرگ پير ميشود و روزي مي ميرد. بهتر است از بچه سؤال كنيم:« چه چيزي تو را مي ترساند؟»،« به چه دليل مي ترسي؟» و... جواب هاي وي حتما ميتواند به ما كمك كند تا علل اين نگراني و راه‌هاي غلبه بر آن را بشناسيم. امكان دارد كودكان در سنين گوناگون از نوعي اضطراب كه به آن« ترس از مرگ» مي گوييم رنج ببرند كه البته اين مشكل با حالتي كه در بالا توضيح داده شد، متفاوت است.

 

درك بچه از مرگ,مفهوم مرگ براي كودكان,مفهوم مرگ درذهن كودك

 

 

واكنش هاي كودكانه در قبال مرگ  

1. پرخاشگري، ترس و استرس

2. اختلال هاي خواب( كابوس، هراس از خوابيدن) 

3. اختلال هاي رفتاري( جويدن ناخن، شب ادراري) 

4. حس گناه، بيماري افسردگي و ناراحتي 

5. عدم تمركز

 

سوگواري بچگانه

روان شناسان معتقدند بچه بايد به روش خود سوگواري كند.

اگر بچه را به مراسم تشييع جنازه نمي بريد، اجازه دهيد وي هم به طريقي با فرد وفات يافته وداع كند. بخصوص اگر به هم نزديك بوده اند.

 

براي وي شمعي روشن كند يا با آرامش با هم درباره وي حرف بزنيد . بگذاريد وي هم خاطراتش را مرور و با متوفي وداع كند.

 

خانواده هايي كه در آن كودكي ، مرگ عزيزي را تجربه ميكند در زمان سوگواري واكنشي به نام دوره احساسي كوتاه از خود نشان مي‌دهند . احساسات كودك در اين دوره بصورت جهشي است. با انرژي زيادي آغاز ميشود و خيلي زود پايان مي يابد. اين اتفاق دو سه بار در روز يا هفته رخ ميدهد يا حتي پس از يك سال با يادآوري آن فرد تكرار ميشود . نگران نباشيد آرام آرام همه چيز عادي ميشود .

 

براي دريافت مشاوره در زمينه كودكان مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.